دیدار  محمد بن سلمان ولی عهد سعودی از قاهره تاریخ دراز روابط مصر و سعودی را به خاطر می‌آورد؛ اوج این روابط دیدار تاریخی پدر بنیان‌گذار پادشاهی عربی سعودی ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن در سال ۱۹۴۶ بود که در آن در پاسخ به دیدار ملک فاروق اول به سال ۱۹۴۵ به دیدار مصر شتافت.
عمر روابط دیپلماتیک مصر و سعودی هفت سده است هر چند شبه جزیره عربی همواره منبع مهاجرت بسیاری از قبایل عربی به سرزمین کنانه بود و از زمان پیش از ظهور اسلام تا سده‌های بعد ادامه داشت: مورخان برخی مهاجرت‌های قبایل عربی به مصر پیش از اسلام را بررسی‌های دقیقی کردند و مشاهده می‌کنیم برخی از روستاها و شهرهای مصر نام یکی از قبایل شبه جزیره عربی را یدک می‌کشد. این روابط نیز مانند هر امر انسانی دیگر در میان بروز و فتور در گذر بود اما در هر صورت همواره برقرار بود و هر دو طرف یقین داشتند که همسویی و اتحاد آنها توانمندی، و جدایی آنها ضعف و زبونی است.
مصری‌ها برخی مواضع سعودی را با گرامی داشت فراوان ذکر می‌کنند و از مهمترین آنها تصمیم قاطع ملک فیصل-رحمت‌الله علیه- دربارهٔ وقف صادرات نفت به غرب بود که باعث شد جبهه نیروهای عربی و ارتش‌های دلیر عربی در آن زمان احساس قدرت بیشتری کنند و در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی نمایند. در انقلاب مصر نیز همواره سعودی برای تصمیمات و آرمان‌های مردم مصر احترام می‌گذاشت و اراده مردم را اصل عملکرد سیاسی می‌دانست.
از سوی دیگر، نیز مصر با تمام قدرت تأکید کرد که در کنار دیگر برادران خود و در راس آنها سعودی ایستاده‌است و با تمام قوا از آن حمایت می‌کند؛ و این مسئله در ایستادگی مصر در کنار سعودی در برابر تهدیدات ایران به وضوح مشاهده می‌شود.
قاهره و ریاض دوپایه عمارت عربی هستند و در اوضاع کنونی که برخی از کشورهای عربی که رهبران اصلی و طبیعی وطن عربی به‌شمار می‌روند، یعنی عراق و سوریه، اینک رهبری تنها در دست مصر و سعودی قرار گرفته و این کشور مسئولیت افزون تری در ضعف این کشورهای بنیادی باید ایفا کند. از این رو این دیدار از اهمیت فراوانی برخوردار است.
این دیدار زمانی به عمل آمد که برخی اطراف وکشورها در تلاش بودند برای سعودی و ولی عهد آن مشکلاتی را ایجاد کنند که از پیشرفت آن در تحقق برنامه‌های توسعه مملکت جلوگیری نمایند و از به ثمر نشستن چشم‌انداز ۲۰۳۰ جلوگیری کنند. در برابر همه این هجمه‌های موضع مصر ثابت قدم بود و همواره در کنار سعودی بود. پیگیری تصریحات السیسی رئیس جمهور مصر نشان می‌دهد که او همواره تکرار می‌کرد که امنیت و ثبات خلیج عربی جزو امنیت مصر به حساب می‌آید و هر گونه اخلال یا تعدی به این منطقه به مثابه تعدی به مصر تلقی می‌شود و قاهره در برابر آن واکنش کوبنده ای نشان خواهد داد. روشن است که نخستین تهدید مشترک علیه قاهره و ریاض رژیم تاریک اندیش ایران و طرح‌های مخرب آن برای کل منطقه عربی است و تهدیداتی که ایران برای کشتیرانی در باب المندب ایجاد می‌کند.
این دیدار مشترک بلوک نیرومند برادری باید به پرونده‌های بزرگ و غم‌انگیز وطن عربی توجه کند و در راس آنها پرونده یمن قرار دارد که سعودی در تلاش است راه حل مسالمت آمیز برای آن بیابد و یمنی‌ها را از شر مزدوران مجرم ایرانی الحوثی برهاند. از سوی دیگر مسئله سوریه از اهمیت درخوری برخوردار است و همگان باید برای برون رفت از این مشکل تلاش نمایند و کشور سوریه را به آرمان‌های انقلاب آنان برساند. یکی دیگر از این پرونده‌های مهم تهدیدات ایران و مزدوران او در منطقه است که باید توسط یک جبهه عربی واحد به رهبری مصر اعمال شرور آن را از منطقه کوتاه شود.