اگر چه در هفته های اخیر میزان اخبار درباره تحولات و آشوب های مصر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این اخبار به ویژه تحت الشعاع رخدادهای سوریه قرار گرفته است، اما اوضاع سیاسی در مصر همچنان متشنج است و درگیری های پراکنده در این کشور ادامه دارد.

وزارت کشور مصر روز چهارشنبه از کشته شدن ۱۲۱ نفر در جریان اقدامات دولت برای برقراری امنیت در این کشور طی یک ماه گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ها، ایمن حلمی رئیس بخش اطلاع رسانی وزارت کشور مصر اعلام کرد که در یک ماه گذشته در جریان درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم در مصر ۱۲۱ پلیس این کشور کشته شدند و ۱۰۸۲ نفر هم زخمی شدند.

از هنگام برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر توسط ارتش این کشور در ماه ژوئیه و اعتراض هواداران گروه اخوان المسلمین، درگیری در شهرهای مختلف مصر همچنان وجود داشته است.

جمعه گذشته در شهر اسکندریه صدها تن از مخالفان اخوان المسلمین درپی برگزاری نمازجمعه درمسجد اصلی شهر، به سمت آزاد راه اصلی آن شهر به راه پیمایی پرداختند و با هواداران اخوان المسلمین درگیر شدند.

به گفته منابع پلیس، دو طرف درگیری به سوی یکدیگر سنگ پرتاب کردند و صدای تیراندازی نیز شنیده شد. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور درصدد جدا کردن دو گروه درگیر برآمدند و چند نفر را هم بازداشت کردند.

درگیری های مشابهی هم در شهر صنعتی محله رخ داد.

در این میان محمد مرسی ظاهرا ۵ روز پیش تلفنی با خانواده اش تماس گرفته و تصریح کرده است که تا آخرین نفس از مبارزه دست نخواهد کشید.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد، محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در این تماس تلفنی نه چندان کوتاه تاکید کرده تمامی جزئیات رخدادهای مصر را دنبال می‌کند.

این منبع خاطرنشان کرد: روحیه مرسی در این تماس تلفنی بسیار بالا به نظر می‌رسید و در تماس با خانواده‌اش از جزئیات رخدادهای مصر سخن گفته است و این امر نشان می‌دهد که وی رخدادهای کشور را به طور مرتب دنبال می‌کند.

مرسی در تماس تلفنی پیشین خود با خانواده‌اش نیز تاکید کرده بود که هنوز رئیس‌جمهور قانونی مصر است.

منابع خبری روز دوشنبه اعلام کردند محمد مرسی و جمعی از مقامات اخوان المسلمین در آکادمی پلیس قاهره محاکمه خواهند شد.