سربازان مصری در ایستگاه مرزی در شبه جزیره سینا - عکس از اسوشیتدپرس

سربازان مصری در ایستگاه مرزی در شبه جزیره سینا – عکس از اسوشیتدپرس

اقدامات بعضی سفارتخانه های خارجی در مصر در این هفته مبنی بر بستن درها و هشدار به شهروندان کشورهایشان درباره حملات تروریستی احتمالی – بار دیگر وسعت تهدیدات پیش روی مصر، و اهمیت وقایعی را که نه تنها در مصر بلکه در همه منطقه رخ می دهد، برای ما گوشزد کرد.

تروریسم، در کنار جنگ، ابزاری کلیدی در تهدید امنیت منطقه ای و خسته و منزوی کردن دولت ها از طریق سرنگونی و یا کشاندن آنها به آشوب داخلی بوده است.

حملات تروریستی در مصر به میزانی قابل توجه از هنگام اخراج اخوان المسلمین از قدرت افزایش یافته است. اغلب این حملات ارتش و پلیس را به ویژه در شبه جزیره سینا هدف قرار داده، جایی که بعضی شبه نظامیان درصدد تبدیل آن پایگاهی برای تروریسم و افراطگری هستند.

شاهد این مساله، بیانیه گروه انصار بیت المقدس در بیعت با گروه دولت اسلامی بود، پیش از آنکه این گروه خود را دولت اسلامی سینا بنامد.

ارتباط بین این دو گروه شاید در ورای هشدارهایی قرار داشته باشد که از سوی بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، استرالیا و آمریکا صادر شد چرا که داعش اخیرا تهدید کرده بود کشورهای مشارکت کننده در ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا که علیه این گروه در سوریه و عراق به حملات هوایی می پردازند، هدف قرار دهد.

گروه داعش در اقدامی که به وضوح ناشی از حمایتش از اخوان المسلمین بود در ماه ژوئن گذشته مصر را به خاطر مشارکت در این حملات هوایی تهدید کرد.

بعضی، کشورهای غربی صادرکننده این هشدارها را متهم کرده اند که علیه مصر دسیسه می کنند تا آنرا تضعیف کنند و کشوری بی ثبات جلوه دهند. اما این برداشت، این واقعیت را نادیده می گیرد که تدابیر احتیاطی این سفارتخانه ها فقط در مصر اعمال نشده و پیش از این در دیگر کشورها هم به اجرا در آمده، کشورهایی که در آنها تهدید تروریستی به علل مختلف و در زمان های گوناگون متفاوت بوده است.

تهدیدات تروریستی جدی در مقابل مصر وجود دارد و این کشور در وضعیت جنگ با افراطگرایانی قرار دارد که پس از سرنگونی اخوان المسلمین از قدرت بر حملات خود افزوده اند.

از این خطرناک تر آنکه، تهدیدات تروریستی با بروز افراطگری پس از بهار عربی همزمان شده است. از آن هنگام، گروه های جهادی توانسته اند حضور مسلحانه قدرتمندی را در چندین کشور، ازلیبی گرفته تا یمن و سوریه و عراق، تثبیت کنند.

پس از آنکه داعش بخش های وسیعی را از سوریه و عراق تصرف کرد، تصرف یمن توسط حوثی ها و تلاش گروهای افراطی برای به کنترل درآوردن لیبی، خواسته ها و آرزوهای این گروه ها گسترش یافت.

مصر با توجه به اهمیت منطقه ای اش، در راس فهرست رویاهای و آرزوهای این گروه های شبه نظامی است.

مبارزه با تروریسم با تلاش های مصر در اصلاح اقتصادش، که ستونی مهم در ثبات است، تداخل می کند. در نتیجه، دوستان مصر به سرعت به کمک به آن پرداخته اند در حالی که مخالفانش دست به دست هم داده اند تا مانع احیای اقتصادی این کشور شوند.

کشورهای خلیج، به ویژه عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت بیش از ۱۰ میلیارد دلار به مصر کمک کرده اند و علاقه مند بودند که موضوع ثبات مصر را در دستور کاری اجلاس اخیر سران شورای همکاری خلیج در دوحه بگنجانند.

پس از آنکه اقتصاد مصر اخیرا رفته رفته نشانه هایی از احیا را بروز داد، بانک جهانی ارزیابی مثبتی را از مصر ارائه و پیش بینی کرد که اقتصاد این کشور تا سال آینده به حدود ۴ درصد خواهد رسید.

بدین ترتیب، ممانعت از احیای اقتصادی مصر هدفی مهم برای هر طرفی است که نمی خواهد ثبات مصر را ببیند. بخش گردشگری، به همراه کانال سوئز و حواله های پولی مصری های مقیم خارج، مهم ترین منبع نقدینگی مصر است و همواره هدفی در دسترس برای تروریست ها بوده است.
در این راستا، تهدیدات علیه سفارتخانه ها و گردشگران قابل درک است.

تروریست ها که اخیرا بر هدف قرار دادن نیروهای مسلح تمرکز کرده بودند بدون شک تلاش خواهند کرد مانع احیای اقتصادی مصر شوند چرا که هدف آنها همچنان بی ثبات کردن و تضعیف کشور با حمله به امنیت، اقتصاد و بافت اجتماعی آنست.

آنها قطعا نمی خواهند شاهد دستاوردهای دولتی باشند که درصدد تضعیف آن هستند.

مصر اکنون سرگرم مبارزه ای چندجانبه در جبهه های مختلف است.