عکس از مهر

عکس از مهر

به نوشته وبسایت فارسی بی بی سی، محمدتقی مصباح یزدی، از روحانیون عضو مجلس خبرگان، در انتقاد از اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفته است “برخی افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؛ از فیضیه یا انگلستان؟”

آقای روحانی در سخنانی در روز دهم خرداد در پاسخ به انتقاد برخی امامان جمعه که گفته بودند حکومت اسلامی “وظیفه دارد مردم را به بهشت ببرد حتی به زور شلاق” گفت “برخی بیکار و دچار توهمات هستند و “کلیک مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند، نه دین را می‌دانند چیست و نه می‌دانند آخرت چیست اما همیشه غصه آخرت را می خورند.”

آقای مصباح یزدی، که از او به عنوان یکی از روحانیون تندرو نام می‌برند، از قول آیت الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی نسبت به “نفوذ نامحرمان” هشدار داده و به صورت تلویحی سخنان آقای روحانی را زمینه ساز چنین نفوذی دانسته است.

وی گفته است: “جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسئولین عمامه به سر مطرح می‌شود.”

محمدتقی مصباح یزدی زمانی به عنوان حامی محمود احمدی نژاد شهرت داشت.

آقای روحانی گفته بود که “دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم. دین را نباید به دست دولت بدهیم. دین دست کارشناسان خودشان است. دین دست علما، حوزه‌ها، مراجع، صاحب‌نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند.”

محمدتقی مصباح یزدی اقدامات دولت حسن روحانی را نیز زیر سئوال برده و گفته است: “این‌که عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است.”

اقدامات دولت حسن روحانی در مذاکره برای حل بحران هسته‌ای انتقاداتی را در پی آورده است. منتقدان آقای روحانی معتقدند که دولت او در تلاش برای رفع تحریم‌های اقتصادی، بر سر برخی خواست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مصالحه کرده است.

آقای مصباح یزدی بهبود وضعیت اقتصاد کشور و کاهش فشار اقتصادی را منطبق با اهداف انقلاب اسلامی ندانسته و گفته است: “مگر امام [روح‌الله خمینی] (ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟ مگر این همه شهید برای شکم و تحریم، جان خود را فدا کردند؟”

این عضو مجلس خبرگان رهبری به طور غیر مستقیم برخی مسئولان دولت کنونی را به رفتاری مغایر با روش آیت‌الله خمینی متهم کرده و گفته است که “امروز امام سر از مدفن برآورد و ببیند که مسئولین کشور چه می‌گویند؟ همان مسئولینی که از سخنانشان بر می‌آید که امام هم اسلام را نشناخته بود؛ همان مسئولینی که برخی از کارهای اول انقلاب را اشتباه عنوان می‌کنند، در حالی که امام با قوت آن را تأیید کرده‌اند.”

بحث بر سر حدود وظایف دولت در زمینه دخالت در امور شخصی و عقیدتی مردم زمانی شروع شد که روز سوم خرداد، آقای روحانی بدون اینکه از شخص معینی نامی ببرد از دخالت مستمر در زندگی مردم انتقاد کرد و گفت: “اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نکلیک می‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.”

این سخنان با واکنش تند احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، و احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد روبه رو شد که تاکید کردند که مکلیک اموریت حکومت به بهشت بردن مردم است حتی اگر به زور شلاق باشد.

احمد خاتمی در نماز جمعه تهران گفت که رسالت حکومت دینی این است که “جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.”

احمد علم الهدی هم در نماز جمعه مشهد نظر امام جمعه تهران را تکرار کرد و اظهار داشت “شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.”

محمدتقی مصباح یزدی در دوره محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق، از جمله حامیان اصلی و رهبر معنوی او محسوب می شد اما پس از بروز اختلاف آقای احمدی نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر سر برخی انتصابات دولتی، به انتقاد از رئیس جمهوری پرداخت.