پوستر حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان

پوستر حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان

چند روز پیش حسن نصرالله در یک سخنرانی هشدار آمیز، وعده داد که محور مقاومت، یعنی ایران و بشار اسد و حزب الله، در برابر حملات اسرائیل به رژیم اسد دست بسته نخواهند ایستاد. ولی اینک ما در برابر حملات دردناک و توهین آمیز اسرائیل در سوریه قرار گرفته ایم که رهبران حزب را هدف قرار داد. بنابراین موضع نصر الله چه خواهد بود؟

مشکل کنونی نصر الله، یک مشکل واقعی است. امروز داستان درباره شرمسار کردن وی از سوی اسرائیل در برابر افکار عمومی عربی که از حجم جنایات او و حزبش در سوریه و در دفاع از اسد آگاهی یافتند نیست، بلکه مشکل کنونی نصرالله در حزب وی و در طرفدارانش است. و به طور یقین این شدیدترین توهین اسرائیل به نصرالله است به ویژه اینکه اسرائیل با عملیات اخیر خود در بلندیهای جولان در سوریه، رهبرانی از حزب، از جمله پسر عماد مغنیه و ۵ نفر از مسؤلان دیگر را هدف قرار داد، و این به غیر از کشته شدن ژنرال ایرانی است. این یعنی اینکه عملیات کیفیتی بود و رهبرانی را از حزب هدف قرار داد که کشته شدن آنها به این شکل دردناک و برای نصرالله، که چند روز پیش اسرائیل را تهدید کرده بود، اهانت محسوب می شود. با وجود اعلام حزب الله در چند وقت گذشته مبنی بر شناسایی یک مزدور درون حزب برای اسرائیل، این عملیات نشان دهنده نفوذ اسرائیل بیش از هر زمان دیگری در حزب است.

بنابراین، نصرالله الآن چه کار خواهد کرد؟ نه برای انتقام، بلکه برای حفظ آبروی خود درون حزب و بین طرفداران خود. آیا این حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن پسر عماد مغنیه در سوریه شد را مانند کشته شدن پدر او پیش از این در دمشق، بی پاسخ خواهد گذاشت؟ و آیا نصرالله پس از اینکه چند روز پیش اسرائیل را تهدید کرده بود، به این حمله پاسخی نخواهد داد؟ آیا نصر الله تحمل شکست را در داخل حزب و مقابل طرفدرانش خواهد داشت؟ یا اینکه تصمیم به برافروختن آتش جدیدی مقابل اسرائیل خواهد گرفت در حالی که خود می داند در حال حاضر هیچ کس مشتاق نیست او را از آن نجات دهد؟ در این جا باید به یاد آوریم که نصرالله بر خلاف همه سخنرانی های تبلیغاتی خود و متهم کردن کشورهای عربی به خیانت، در سال ۲۰۰۶، طی جنگ با اسرائیل، از عرب ها کمک خواست و گفت هر کس که لبنان را دوست دارد باید برای متوقف کردن این جنگ تلاش کند. جنگی که پس از پایان یافتن، آن را نصر الهی خواهند.

بنابراین نصر الله با در اختیار داشتن گزینه های محدود، چه کار خواهد کرد؟ بویژه اینکه ایران در حال حاضر بیشتر از نصر الله، به مذاکرات خود با آمریکا علاقمند است. نصرالله در سخنرانی آینده خود چه خواهد گفت؟ خصوصاً پس از سخنان چند روز پیش وی که گفته بود: «حملات پی در پی که بر مواضع مختلفی در سوریه صورت گرفت، نقض بزرگی است… و ما حمله به هر هدفی در سوریه را نه تنها حمله به سوریه بلکه حمله به تمامی محور مقاومت می دانیم»، و افزود: «هیچ کس ضمانت نمی دهد که تجاوز به سوریه بدون پاسخ خواهد ماند… این نه تنها حق سوریه بلکه حق محور مقاومت است… اما چه زمانی این حق را خواهد گرفت؟ این امر منوط به در نظر گرفتن معیارهایی است»؟ آیا نصرالله این حق را الآن خواهد گرفت؟ یا آنکه آن را بی پاسخ خواهد گذاشت و طبق معمول فلسطینیان را هیزم معرکه خواهد کرد؟ از این رو، مشکل حسن نصرالله، یک مشکل واقعی و ناگوار است.