ولد الشیخ برای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ هفت پیشنهاد را به هادی ارائه می کند

متصاعد شدن دود پس از بمباران انبار مهمات متعلق به شبه نظامیان حوثی توسط نیروهای ائتلاف عربی در نزدیکی پایگاهی نظامی در صنعا – عکس از خبرگزاری فرانسه

متصاعد شدن دود پس از بمباران انبار مهمات متعلق به شبه نظامیان حوثی توسط نیروهای ائتلاف عربی در نزدیکی پایگاهی نظامی در صنعا – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع نزدیک به دولت یمن گزارش دادند که موضوع تشکیل دولت جدید هنوز هم طی نشست های عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن وخالد محفوظ بحاح معاون وی ومشاوران ارشد رئیس جمهور و نمایندگان نیروهای سیاسی طرفدار مشروعیت دنبال می شود.

یاسین مکاوی مشاور رئیس جمهور یمن به «الشرق الأوسط» گفت: «ما در مرحله کنونی و مرحله پس از آزاد سازی کامل، به دولت اضطراری نیاز داریم تا برای باز سازی تضمین هایی ایجاد کند». مکاوی معتقد است که تشکیل دولت جدید کمی دیر شده است. وی گفت: «معتقدم که عملکرد دولت کنونی، به استثنای بعضی موارد اندک، ضعیف است». یک منبع رسمی یمنی دو روز پیش برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که هادی طی روزهای آینده در کابینه تغییراتی ایجاد خواهد کرد که این تغییرات احتمالا نخست وزیر را نیز شامل می شود، و همچنین شامل کاهش تعداد وزارت خانه های خواهد شد.

در زمینه دیپلماتیک، هادی رئیس جهور یمن امروز با اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، پاسخ کودتا گران بر علیه مشروعیت درباره دیدگاه اخیر دولت یمن، که ولد الشیخ درباره هفت پیشنهاد از مسقط به ریاض آورده است را مورد بررسی قرار خواهد داد. «الشرق الأوسط» نسخه ای از پیشنهادهای هفت گانه را که ولد الشیخ به هادی ارائه خواهد داد به دست آورد، که مهم ترین آن ها انتقال از مرحله همکاری مثبت به اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، و بازگشت دولت خالد بحاح برای انجام وظایف خود به عنوان دولت موقت طی مدت زمانی است که از ۶۰ روز تجاوز نکند، تا در این مدت یک دولت وحدت ملی تشکیل شود به گونه ای که قانون اساسی را نقض نکند.

در همین راستا، فرماندهی کل نیروهای مسلح امارت اعلام کرد که ۴۵ تن از سربازان اماراتی شرکت کننده در نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن، طی یک حادثه در انبار مهمات به شهادت رسیدند.

روز گذشته حوثی ها اعلام کردند که یک موشک به یک انبار اسلحه در اردوگاهی که نیروهای ائتلاف در استان مأرب در مرکز کشور مورد استفاده قرار می دهند شلیک کرده است، و این امر منجر به کشته شدن دهها سرباز اماراتی و یمنی و منهدم شدن تعدادی از بالگردهای «آپاچی» و زره پوش شده است. بنا به گزارش «رویترز» برخی ساکنان مأرب گفتند که آتش سوزی مهیب و دود شدیدی را در اردوگاه دیده اند.

بحرین نیز روز گذشته اعلام کرد که چنج تن از سربازان شرکت کننده در نیروهای ائتلاف عربی برای باز گرداندن مشروعیت در یمن، به شهادت رسیدند. فرماندهی کل نیروهای دفاع بحرین گفت که این پنج نظامی در هنگام ادای وظیفه ملی خود در مشارکت برای دفاع از مرزهای جنوبی عربستان سعودی به شهادت رسیدند. سخنگوی دولت بحرین تأکید کرد : «هیچ گونه چالش و یا مانعی در مقابل سربازان بحرینی قرار نخواهد گرفت که آن ها را از ادامه تلاش های مستمر برای بازگرداندن مشروعیت در یمن باز دارد».