لؤلؤه الحمود هنرمند سعودی با مجموعه آثار خود تحت عنوان «نهاد و وجود» در یک رویداد فرهنگی جهانی شرکت کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، شرکت لؤلؤه الحمود در نمایشگاه طراحی بینالی لندن که روز دوشنبه افتتاح شد به مثابه یک اتفاق فرهنگی منحصر به فرد است.
وی آثار خود را که با خط عربی مزین شده تا ۲۳ سپتامبر در این نمایشگاه به معرض نمایش می‌گذارد.
شرکت این هنرمند تحت حمایت مرکز فرهنگی جهانی ملک عبدالعزیز در ظهران صورت می‌گیرد که هدف آن حمایت از فرهنگ، نوآوری و همکاری بینافرهنگی است.
مجموعه آثار برجسته‌ترین طراحان و مبتکران از ۴۰ کشور در این نمایشگاه، به نمایش گذاشته شده است که امسال در آن بر موضوع «احساس» و چگونگی تلفیق هندسه و احساسات در جهان‌های منطق و زبان تمرکز شده بود.
محوریت طراحی‌های الحمود بر الگوهای هندسی پیچیده است که بر مجسمه‌های او با استفاده از خط عربی نقش بسته است به طوری که از زبان به عنوان وسیله‌ای برای بیان احساسات کمک گرفته شده است.
الحمود در سخنی که با بازدیدکنندگان داشت گفت که او در این نمایشگاه که ابداعات اقصی نقاط جهان در آن به نمایش گذاشته شده است، فقط جزئی از نوآوری‌های کشور خود را به نمایش می‌گذارد.
وی اضافه کرد که خط عربی در راس هنرهای اسلامی قرار دارد. این خط برای نوشتن متن قرآن کریم شکل گرفته و توسعه یافت و خطاطان از هیچ تلاشی برای زیباترکردن آن فروگزار نکرده تا به جایگاهی فراخور جایگاه زیبایی متن آن دست پیدا کند؛ چرا که زبان می‌تواند احساسات عشق، خشم، غم و صلح را عرضه کند.
مجموعه آثار این هنرمند تحت عنوان «نهاد و وجود» رابطه میان زبان و حالت عاطفی را کشف می‌کند و تاثیر زبان‌های مختلف بر پیام‌هایی که منتقل می‌کنیم را مورد بررسی قرار می‌دهد. به طوری که وی شکلی خاص از حروف عربی در قالب اشکال هندسی ارائه داد که شبکه پیچیده‌ای از نماد و خطوط دقیق را به نمایش می‌گذارد.
علی المطیری مدیر مرکز «اثراء» نیز گفت که رسالت این سازمان حمایت از استعدادها و تنظیم استانداردهایی جدید برای متفاوت بودن در زمینه فرهنگ و ابداع است که هدف از آن توسعه و عرضه دستاوردهایی هنری و شناختی متنوعی است که مفاهیم مختلف علوم را مستحکم می‌کند.
شایان ذکر است که لولوه الحمود دانش آموخته رشته علوم اجتماعی در دانشگاه ریاض است. وی فوق لیسانس خود را در دانشگاه هنر سانت مارتن لندن گرفت و اولین زن سعودی است که در زمینه خط عربی و هندسه اسلامی تخصص پیدا کرده است و شرکت در این نمایشگاه در راستای پژوهش‌های وی در زمینه خط عربی و هندسه اسلامی است.
وی تاکنون آثار خود را در موزه‌های بین المللی به نمایش گذاشته است که از جمله آنها موزه هنرهای لس آنجلوس، موزه بین المللی جیجو در کره جنوبی، موزه ۵ قاره در مونیخ آلمان و موزه صندوق سبز در آمستردام است.
وی همچنین لوگوهای زیادی طراحی کرده که لوگوی غرفی سعودی «Expo» یکی از آنهاست.