استقبال آمریکا از اعلام توقف عملیات نظامی در مرزهای یمن از سوی عربستان سعودی

نقشه یمن

نقشه یمن

منابع آگاه یمنی تأکید کردند در برخی مناطق یمن، و به طور مشخص در اقلیم تهامه، افسران عراقی حضور دارند که به وضع طرح های جنگی برای مبارزان حوثی و پیروان علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن اقدام می کنند.

یک منبع مسؤل به «الشرق الأوسط» گفت، این افسران وابسته به حزب بعث عراق هستند که پیش از آغاز انقلاب ۲۰۱۱، به درخواست صالح به کشور آمدند تا در مورد مقابله با انقلاب، خدمات مشاوره ای اراده دهند، اما نقش آن ها پس از تحولات در صحنه سیاسی یمن تغییر کرد، و در حال حاضر مأموریت دارند استراتژی های جنگی وضع کنند و در مناطق و استان های تحت کنترل شبه نظامیان حوثی و نیروهای صالح، مشاوره نظامی ارائه دهند.

این منبع افزود افسران عراقی پیش از آغاز «طوفان قاطعیت» به راحتی بین استان های یمن تردد می کردند، اما پیشروی ارتش ملی در تمامی جبهه های شمالی و مرکزی، و آزاد سازی تعدادی از مناطق یمن، بر تحرکات آن ها تأثیر منفی گذاشت و آن را به برخی مناطق و صنعا پایتخت یمن محدود کرد.

منبع افزود این افسران عراقی در حال حاضر نقش «۱۵ کارشناس ایرانی» را ایفا می کنند که دولت یمن موفق به دستگیری آن ها شد. مسؤل یمنی تأکید کرد که دولت با خارجی هایی که در عملیات نظامی دست دارند، با قاطعیت برخورد خواهد کرد و آن ها را تحت پیگرد قضایی قرار خواهد داد.

در همین راستا، جورج ارنست سخنگوی کاخ سفید، از اعلام روز گذشته نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مبنی بر پایان عملیات نظامی در مرزهای یمن استقبال کرد.

ارنست گفت: «ما بیان کردیم که راه حل در یمن تنها راه حل سیاسی است، و از همه طرف ها می خواهیم روند اجرای مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل را تسهیل کنند».

ارنست تأکید کرد کشورش به منظور بازگرداندن ثبات به یمن در راه اجرای مذاکرات صلح گام بر می دارد. وی اشاره کرد واشنگتن ملاحظه کرد که خشونت ها در مرزهای عربستان سعودی با یمن، کاهش یافته است. ارنست همچنین تأکید کرد، کشورش از اعلام ائتلاف، مبنی بر فراهم ساختن کمک های انسان دوستانه برای یمنی ها استقبال می کند.