آماده سازی استادیوم در برزیل برای جام جهانی-شرق پارسی

آماده سازی استادیوم در برزیل برای جام جهانی-شرق پارسی

تنها علاقه آتشین داشتن به فوتبال، ایرانی ها را برای تماشای بازی های جام جهانی به برزیل نمی رساند، بلکه مهمتر از آن، پولدار بودن است، چراکه سفر به برزیل و دیدن بازی های مرحله مقدماتی دست کم بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان آب می خورد.

دو ماه دیگر (۱۲ ژوئن ۲۰۱۴) سوت آغاز بازی های جام جهانی فوتبال در برزیل به صدا درمی آید. جام جهانی ای که از آن به عنوان “گران ترین” در تاریخ یاد می کنند. مرحله دوم فروش بلیت بازی های جام جهانی در حالی در تاریخ ۱۲ فروردین به پایان رسید که بلیت بازی بین ایران و بوسنی هنوز به طور کامل فروخته نشده بود. مرحله سوم فروش بلیت برای بلیت های باقی مانده از ۲۶ فرودین شروع شده و تا آخر بازی ها ادامه پیدا می کند.

اما ایرانی های علاقمند به حضور در جام جهانی چه تعداد هستند و چه مسیری را تاکنون برای حضور در جام جهانی طی کرده اند؟

۵ هزار و ۵۰۰ ایرانی در راه سفر به برزیل

“چیا فوادی”، روزنامه نگار ورزشی ساکن ایران که سابقه فعالیت با فدراسیون فوتبال ایران را نیز دارد در گفت و گو با شرق پارسی درباره جزئیات سفر تماشاگران ایرانی به برزیل می گوید: «طبق آخرین آمار اعلام شده، ۵ هزار و ۵۰۰ درخواست از سوی تماشاگران ایرانی برای فیفا ارسال شده است. فیفا در این دوره جام جهانی به دلیل بالابردن امنیت، بلیت ها را مانند پاسپورت و کارت شناسایی دیده است؛ یعنی هر بلیت به نام هر فرد فروخته شده است. سیستم بلیت فروشی این دوره بسیار دقیق و شناسنامه ای است.»

او درباره ۵ هزار و ۵۰۰ نفر ایرانی که درخواست خرید بلیت های جام جهانی را داشته اند، می گوید: «هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که از این ۵ هزار و ۵۰۰ نفر چند نفر بلیت هر سه بازی را خریداری کرده است، چند نفر دو بازی را خواسته اند تا از نزدیک ببیند و چند نفر تنها درخواست برای یک بازی را داده اند.»

طبق اعلام فدراسیون فوتبال ایران، سهم ایرانی ها برای بازی هایی که تیم فوتبال ایران در آنها حاضر می شود، ۸ درصد از کل صندلی های استادیوم محل برگزاری است که سهمیه بازی ایران و نیجریه یک هزار و ۸۴۰ بلیت، ایران و آژانتین سه هزار و ۲۹۲ بلیت و بازی ایران و بوسنی دو هزار و ۸۴۸ بلیت است. ۷۰۰ بلیت هم سهم خانواده فوتبال است که به فدراسیون تعلق گرفته و فدراسیون نیز آن را میان خانواده فوتبال که ممکن است باشگاه‌ها یا پیشکسوتان باشند، توزیع می کند.

سهمیه ۸ درصدی به طور یکسان برای هر کشور حاضر در جام جهانی تعیین شده است. در این بین ۶۵ درصد بلیت ها به خود برزیلی ها تعلق می گیرد و ۳۵ درصد دیگر سهم تماشاگران غیر برزیلی است.

با اتمام دور دوم بلیت فروشی، فیفا اعلام کرد که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بلیت فروخته شده است. در این بین تماشاگران برزیلی به خاطر میزبان بودن در رده نخست قرار گرفته اند و بعد از آن ها تماشاگران آمریکایی با خرید ۱۵۴ هزار بلیت در رده دوم قرار دارند. تماشاگران استرالیایی، انگلیسی و کلمبیایی هم در رده های بعدی قرار دارند.

فوادی درباره جایگاه ایران در خرید بلیت می گوید: «ایران در رده ۲۳ از نظر خرید بلیت های جام جهانی قرار دارد. با توجه به اینکه نیجریه، بوسنی و آرژانتین هم گروه ایران است، تنها تعداد تماشاگران آرژانتینی از تماشاگران ایرانی بیشتر است و تماشاگران اهل نیجریه و بوسنی از نظر تعداد خرید بلیت بعد از ایران قرار دارند.»

۱۳ ایرانی بلیت بازی فینال را خریده اند

از این روزنامه نگار ورزشی درباره اینکه تماشاگران ایرانی، چطور توانستند برای خرید بازی ها اقدام کنند و در ادامه چطور می توانند برای بلیت های باقی مانده اقدام کنند؟ می پرسیم که وی می گوید: «مشکلی که برای ایرانی های داخل کشور وجود داشت، نداشتن کارت های اعتباری بین المللی برای خرید بلیت بود که در نهایت بنابر درخواست فدراسیون فوتبال ایران، خرید بلیت از طریق خود فدراسیون به عنوان واسط بین فیفا و تماشاگران انجام شد.»

وی اضافه می کند: «در مرحله نخست فروش بلیت های بازی های جام جهانی، ایرانی های خارج از کشور به خاطر پرداخت مستقیم موفق تر بودند و بلیت های درجه یک بیشتر سهم آن ها شده است.»

وی به آمار جالبی از ایرانیان هم اشاره می کند و می گوید: «۱۳ ایرانی بلیت بازی فینال جام جهانی را که قیمت آن ۹۹۰ دلار است خریداری کرده اند و چهار نفر هم دیدار رده بندی را از نزدیک می بینند. حدود ۷۰ ایرانی هم برای بلیت بازی های یک هشتم نهایی ثبت نام کرده اند.»

بلیت های درجه یک با وجود قیمت بالاتر،خواهان بیشتری داشته است و سهمیه این بلیت ها تنها ۱۰۰ بلیت برای هر بازی است که شاید در برخی موارد ۹ برابر این تعداد تقاضا وجود داشته است.

در مرحله نخست جام جهانی فوتبال برزیل که حدود ۱۵ روز طول می کشد، سه نوع بلیت وجود دارد که بلیت درجه یک به قیمت ۱۷۵ دلار، درجه دو به قیمت ۱۳۵ دلار و درجه سه هم ۹۰ دلار فروخته شده است.این قیمت ها توسط فدراسیون فوتبال ایران با دلار ۳ هزار تومانی به تماشاگران ایرانی داخل کشور ارائه می شود که به ترتیب بنا به درجه ۵۲۵ هزار تومان، ۴۰۵ هزار تومان و ۲۷۰ هزار تومان آب می خورد.

فروخته نشدن بلیت های بازی ایران- بوسنی

فوادی طبق آماری که دارد می گوید بلیت هفت بازی مرحله مقدماتی هنوز فروخته نشده است که یکی از آنها بازی ایران با بوسنی است: «غیر از ایران و بوسنی بازی های بین کشورهای یونان با ساحل عاج، نیجریه با بوسنی، کره جنوبی با روسیه، اروگوئه با کاستاریکا، کره جنوبی با الجزایر و سوئیس با هندوراس هم هنوز فروخته نشده است.»

از این روزنامه نگار ورزشی درباره آژانس های مسافرتی و نحوه اسکان تماشاگران ایرانی می پرسم: «فیفا می گوید هر آژانسی که می خواهد تماشاگران را به جام جهانی ببرد، حق ندارد به آنها بلیت بفروشد. همچنین باید یک آژانس مسافرتی توسط فدراسیون فوتبال کشورها به عنوان یک آژانس مسافرتی رسمی که فدراسیون با آنها قرارداد می بندد، معرفی شود.»

او درباره هزینه های آژانس مسافرتی رسمی که فدراسیون فوتبال ایران با آن طرف است می گوید: «بازی های ایران در جام جهانی برزیل در سه شهر متفاوت برگزار می شود و مسیر این شهرها باید با هواپیما طی شود. بنابراین هزینه ها بالا است. آژانسی که فدراسیون معرفی کرده است، دو بسته پیشنهادی دارد. بسته اول شامل سه هتل سه ستاره و یک هتل چهار ستاره برای مرحله مقدماتی و سه بازی است که هر اتاق دو نفره ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه برمی دارد. این هزینه برای اتاق تک نفره بیشتر است، اما در بسته دوم دو هتل چهار ستاره و دو هتل پنج ستاره قرار دارد که هزینه اقامت برای اتاق های دو نفره ۴۳ میلیون تومان می شود و قطعا این هزینه برای اتاق تک نفره تا بیشتر از ۵۰ میلیون تومان نیز می رسد.»

او اینچنین برآورد می کند که به طور کلی هزینه تماشا کردن این دوره بازی های جام جهانی برای همه مردم دنیا سنگین است و برای ایرانی های داخل کشور سنگین تر هم در می آید: «طبق بررسی که انجام دادم، متوجه شدم هزینه سفر از آمریکای شمالی به آمریکای جنوبی که بازی ها در آنجا برگزار می شود توسط یک تور مسافرتی بیشتر از ۷ هزار دلار (حدود ۲۱ میلیون تومان) اعلام شده است. قطعا هزینه ۷ هزار دلاری برای یک خارجی که درآمدش هم به دلار است باز هم رقم بالایی است.»

این روزنامه نگار، جام جهانی پیش رو را پرفروش ترین جام جهانی از نظر بلیت فروشی عنوان می کند و می گوید که شاید در نهایت ۵۰۰ بلیت روی دست فیفا بماند و فروخته نشود.

تورهایی که مردم را سرگردان می کنند

از سوی دیگر این روزها آژانس های مسافرتی دیگر ایرانی غیر از آژانس رسمی اعلام شده توسط فدراسیون فوتبال این کشور بسته های پیشنهادی و رنگارنگ خود را اعلام می کنند و بازاری در این زمینه ایجاد کرده اند. این بسته ها شامل اخذ ویزای توریستی، بلیط رفت و برگشت هواپیما، حدود ۱۲ شب اقامت با صبحانه، سفرهای بین شهری، بسته هواداری تیم ملی و بلیت مسابقات ایران در مرحله گروهی به همراه جابه جایی ها از محل اقامت به استادیوم ها و بالعکس معرفی شده است، اما در حالی بلیت مسابقات ایران در این بسته جای گرفته است که خرید بلیت خارج از مسئولیت آژانس های مسافرتی است.

رئوف مدیر یکی از آژانس های مسافرتی است که یک ماه پیش در گفت و گو با رادیو فردا گفته بود: «در ایران همیشه در این مواقع بازار مکاره‌ای راه می‌افتد و کسانی که نه تنها برگزارکننده حرفه‌ای تورهای ورزشی نیستند که برگزارکننده تورهای عادی هم نیستند، این تورها را برگزارمی‌کنند و مردم را اسیر و سرگردان می‌کنند. یعنی الان آژانس‌ها شروع به ثبت‌نام برای تور کرده‌اند، در حالی که هنوز بلیت مسابقات را تهیه نکرده‌اند و هنوز برای بلیت پرواز بین شهرهای محل برگزاری مسابقات که طولانی هم هست، فکر نکرده‌اند. نهایتا هتل رزرو کرده‌اند و پرواز رفت و برگشت که در ایرلاین‌های قطری و اماراتی رزرو کرده‌اند. ولی فکر ترانسفر اصلی در آنجا و بلیت مسابقات را هنوز نکرده‌اند که فکر کنم عامل اصلی سردرگمی مردم در آنجا خواهد بود.»

آژانس های مسافرتی ۵۰ درصد قیمت تور را هنگام عقد قرارداد از مسافر دریافت می‌کند که این رقم نیز با توجه به قیمت روز دلار محاسبه‌ می‌شود. مابقی قیمت تور نیز تا قبل از پرواز در چند مرحله دریافت خواهد شد.

اما غیر از این مسائل بازی های ایران به چه صورت برگزار می شود؟ ساعت بازی ها چگونه است و آب و هوای برزیل این روزها چطور است؟

ساعت بازی‌های پخش جام جهانی ۲۰۱۴ به گونه‌ای خواهد بود که علاقمندان فوتبال در ایران را تا پاسی از شب بیدار نگه می دارد. بازی‌های مرحله نخست که گروهی است در ساعت‌های ۲۲:۳۰ شب (بازی ایران با آرژانتین و ایران با بوسنی)، ۱:۳۰ صبح (بازی ایران با نیجریه)، ۲:۳۰ صبح و ۴:۳۰ صبح به وقت ایران برگزار خواهد شد. یک بازی مرحله گروهی، در ساعت ۷:۳۰ صبح برگزار خواهد شد.

جام جهانی در فصل زمستان در برزیل برگزار خواهد شد و به همین خاطر رطوبت هوا یک مشکل اصلی برای تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی خواهد بود.

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ در گروه ۶ جام‌جهانی در کنار آرژانتین، نیجریه و بوسنی قرار گرفته است و در تاریخ ۲۶ خرداد (۹۳) نخستین بازی ایران با نیجریه در ورزشگاه “آره‌نا بائیکسادا” شهر “کوریتیبا” برگزار می شود. بازی ایران و آرژانتین یکم تیتر ماه در ورزشگاه “مینه‌رائو” شهر “بلوهوریزنته” برپا می شود و آخرین بازی ایران در این مرحله با بوسنی است که چهارم تیر در ورزشگاه “فونته‌نووا” شهر “سالوادور” برقرار است.

شاید بعد از بازی های المپیک، بازی های جام جهانی فوتبال از پربیننده ترین بازی های ورزشی در سطح جهان باشد. تماشاگران و علاقمندان ایرانی با توجه به حضور تیم ملی فوتبال در این رویداد ورزشی قطعا با شور و هیجان بیشتری آن را دنبال می کنند، اما باید منتظر ماند و دید تماشاگرانی که راه سخت و پرهزینه سفر از ایران تا برزیل را متقبل شده اند چگونه تیم ملی کشورشان را تشویق می کنند.