مسکو: رائد جبر

دولت سوریه اعلام کرد که نسبت به «توافقنامه آدانا» امضا شده بین آن و ترکیه در سال ۱۹۹۸ پایبند است و از آنکارا خواست تدابیر خاصی برای فعال کردن آن اتخاذ کند.
در این اتفاقیه بندهای خروج از مناطق سوریه و اتخاذ تدابیر بر سر مرزهای مشترک، تاکید شده است که به مسکو این امکان را می‌دهد تا گفتگو و مذاکرات با آنکارا در مورد این موضوع را پیش ببرد.
چنین به نظر می‌رسد که دمشق این اتفاقیه را فراموش کرده بود تا اینکه چند روز پیش ترکیه اعلام کرد که تحرک نیروهای آن در شمال سوریه براساس توافقنامه اضنه امضا شده با دمشق است.
این اشاره از سوی ترکیه کافی بود تا کاخ کرملین به بهترین شکل آن را دریافت کند تا بتواند در مذاکرات به دنبال یک حل و فصل دو طرفه و رضایت‌بخش برای دمشق و آنکارا باشد.
به این معنا، مسکو دوباره موفق شد راه مناسب و تضمین کننده برای تعادل لازم بین هم‌پیمانانش پر تناقض را برقرار کند و رژیم دمشق را به حرکت در این مسیر وادار کند. اما سخن درباره توافقنامه اضنه از دیدگاه روسیه کاملا مغایر با فهم ترکیه و یا حتی سوریه از آن است.
شاید واضح‌ترین تعریف از این توافقنامه را ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه اظهار کرده است، وی گفت: «این توافقنامه می‌تواند یک زیرساخت قانونی برای بحث و پیشبرد اهداف داشته باشد و بسیاری از مسائل معلق، به ویژه تضمین منافع امنیتی ترکیه در مرزهای جنوبی آن را رعایت کند».
این توافقنامه باعث می‌شود تا حضور و اعتبار روسیه و ترکیه به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه پس از خروج آمریکا را تقویت کند، «قواعد بازی جدید» را ایجاد کند و آنکارا و دمشق را از رویارویی و تقابل را به مرحله همکاری مشترک برای حفظ منافع هر دو طرف متحول کند.