پوتن حادثه را «سانحه‌ی دردناک» توصیف کرد
مسکو: رائد جبر
ناهماهنگی‌های نظامی بین روسیه و اسرائیل در خاک سوریه دچار شکاف مرگبار شد و منجر به سقوط هواپیمای شناسایی نظامی روسی با پدافند روسی شد، این حادثه رابطه بین دو کشور را وارد چالش جدی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد؛ تمامی ۱۵ سرنشین این هواپیما کشته شدند و اسرائیل را مسئول اصلی این حادثه دانست و آن را به «تحریک عمدی» هنگام حمله به زیر ساخت‌های سوریه در لاذقیه متهم کرد.
این درحالی صورت می‌گیرد که واکنشها در قبال این حادثه متفاوت بود و برخی «واکنش سخت» مسکو و برخی دیگر اتخاذ «تدابیر پیشگیرانه» آن را پیش‌بینی کردند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این باره با ابراز تاسف از وقوع این حادثه سقف واکنش‌ها را پایین آورد و وقوع حادثه را به «سوانح دردناک» توصیف کرد و خواستار تحقیق کامل در این ماجرا شد.
وزارت دفاع روسیه پس از این ماجرا با لحنی متفاوت اسرائیل را عامل سقوط هواپیما دانست و اعلام کرد؛ چهار جنگنده‌ی «اف ۱۶» اسرائیلی هنگام حمله هوایی خود به اهدافی در لاذقیه  عمدا در پشت هواپیمای روسی استتار کردند به گونه‌ای که آن را در معرض پدافند هوایی سوریه قرار دادند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «اسرائیلی‌ها عامدانه این تحریک را انجام دادند و رادار و جنگنده‌های آنها، هواپیمای روسی را زیر نظر داشتند چراکه این هواپیما با ارتفاع ۵ کیلومتر در این منطقه پرواز می‌کرد و در حال فرود در پایگاه حمیمیم بود».
وی افزود: «مسکو این رفتار نظامی غیرمسئولانه اسرائیل را یک رفتار خصمانه می‌داند که به کشته شدن ۱۵ نظامی روسی منجر شد و هیچ سازگاری با روح مشارکت بین روسیه و اسرائیل ندارد.. و ما حق پاسخ به آن را با روش‌های مناسب محفوظ می‌داریم».
 لیونید ایواشوف ژنرال بازنشسته وزارت دفاع روسیه نیز در این باره گفت: «واکنش روسیه ممکن است با سقوط جنگنده‌ی اسرائیلی در خاک سوریه همراه باشد .. و یا اینکه لبنان یا حزب الله را با اسلحه‌های دفاعی پیشرفته مجهز کند.. همچنین ممکن است سامانه ضدموشکی فوق پیشرفته را به سوریه تحویل دهد چراکه سامانه «اس ۲۰۰» قدیمی به شمار می‌رود.