Categories: جهان

مسکو برای آزادی هانیبال قذافی وارد عمل ‌شد

به درخواست سیف الاسلام قذافی و در راستای تکمیل فشارها‌ی سوریه بر لبنان

بیروت: محمد شقیر

روسیه برای اولین بار وارد خط ارتباطی در پرونده هانیبال قذافی شد. هانیبال ۳ سال است که به اتهام مخفی نگه‌داشتن اطلاعاتی در زمینه ناپدید شدن امام موسی صدر بنیانگذار «مجلس اعلای شیعیان لبنان» در لیبی بازداشت شده است.
به گزارش الشرق الاوسط، نظام سوریه برای آزادی امام موسی صدر بر لبنان فشار می‌آورد. امام موسی صدر در آگوست ۱۹۷۸ و به دعوت معمر قذافی به لیبی سفر کرده بود.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه از پرونده بازداشت قذافی، این اقدام مسکو بنا به درخواست سیف الاسلام قذافی برادر هانیبال انجام شده است. سیف الاسلام در حال حاضر تحت حمایت قبیله‌های طرفدار وی، در یک منطقه کوهستانی در لیبی زندگی می‌کند.
بنا به گفته‌های منابع، سیف الاسلام روابط حسنه‌ای با روسیه دارد. وی نمایندگان خود را به مسکو فرستاد تا از مقامات روسیه بخواهند برای آزادی برادرش وارد عمل شوند، به ویژه اینکه او به تهمت مخفی کردن اطلاعات در «بخش اطلاعات» نیروهای امنیت داخلی لبنان زندانی است و بیشترین مجازات برای این جرم، حداکثر ۳ سال است و هانیبال بیشتر از حداکثر مجازات را در زندان‌های لبنان سپری کرده است.
منابع لبنانی به «الشرق الاوسط» گفته اند عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان این پیام روسیه را به نبیه بری رئیس پارلمان این کشور ابلاغ کرد و خود نیز با هانیبال قذافی در بازداشتگاهش دیدار کرد.
بر اساس اظهارات منابع آگاه تلاش‌های ابراهیم برای یافتن راهی در جهت آزادی قذافی و پیوستن وی به خانواده‌اش در دمشق ادامه دارد. گفتنی است خانواده هانیبال تاکنون نتوانستند با وی دیدار کنند، اما گاهی از اوضاع او باخبر می‌شوند.
به گزارش منابع آگاه مقامات لبنانی به این درخواست مسکو پاسخ مثبت داده و از وکلای وی در خصوص دلایل ادامه بازداشت قذافی پرس و جو کردند. بنا به اظهارات یکی از آنها که با «الشرق الاوسط» گفتگو کرد این پرونده، «یک پرونده کاملا سیاسی» است، به‌ویژه اینکه قاضی بررسی پرونده یک سال است که از وی بازجویی نکرده و تاکنون حکمی برایش صادر نکرده است.

الشرق الاوسط:
Related Post