وزیر دفاع روسیه: شرایط برای متحدکردن سوریه فراهم شده‌است
مسکو: رائد جبر
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نتایج عملیات نظامی روسیه در سوریه را از ابتدای مداخله نظامی در پایان سپتامبر ۲۰۱۵ بررسی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی روز گذشته در نشست وزرای دفاع اعضای انجمن ملل آسیای شرقی (آسیابان) عنوان کرد طی عملیات‌های نظامی، در مجموع بیش از ۸۷ هزار و ۵۰۰مسلح کشته شدند، ضمن اینکه هزار و ۴۱۱ منطقه مسکونی که برابر با ۹۵ درصد از خاک سوریه است از دست گروه‌های آزاد شد.
سرگئی همچنین ضمن اشاره به اینکه بیشتر نیروهای مسلح داعش به دست نیروهای روسیه به هلاکت رسیدند، اعلام کرد نیروهای سوریه مناطقی را تحت کنترل خود دارند که ۹۰ درصد شهروندان کشور در آن ساکن هستند.
وی افزود نیروهای هوایی روسیه بیش از ۴۰ هزار عملیات بمباران انجام دادند و بیش از ۱۲۰ هزار  پایگاه «تروریستی» را هدف قرار دادند.
وزیر دفاع روسیه همچنین عنوان کرد: هم اکنون در سوریه برای بازگشت زندگی به روال طبیعی، برطرف کردن قضایای انسانی، بازگشت پناهندگان و متواری شدگان تلاش می‌شود.
وی همچنین اعلام کرد از ژوئیه گذشته حدود ۱۷ هزار سوری از لبنان و اردن به وطن خود بازگشتند.
بر اساس گفته‌های وی، تعداد کل کسانی که از ابتدای مداخله نظامی روسیه، به سوریه بازگشتند ۲۴۵ هزار نفر بوده‌است. همچنین ۲ میلیون نفر دیگر در خصوص بازگشت به وطنشان ابراز تمایل کردند.
وزیر دفاع روسیه در سخنان خود با وزرای دفاع اعضای انجمن ملل آسیای شرقی، عنوان کرد کشورش توانسته‌است در جنگ سوریه تجربه‌های جنگی ارزشمندی به دست آورد که حاضر  به مشارکت آنها با این کشورها است.
از نظر وی شرایط لازم برای متحد کردن سوریه فراهم شده‌است به همین دلیل دعوت به همکاری‌های بین‌المللی در این خصوص کرد.
سرگئی همچنین در خصوص افزایش حضور تروریست‌ها در مناطقی از آسیا و دریای آرام به دلیل بازگشت بسیاری از تروریست های سوریه و عراق به کشورهایشا ن، ابراز نگرانی کرد.
در این میان، شویگو با همتای آمریکایی خود جمیز ماتیس در حاشیه این نشست دیدار کرد .
این اولین دیدار آنها بعد از تصدی منسب وزرات توسط ماتیس بود؛ چرا که بعد از مداخله نظامی روسیه در سوریه، روابط وزیران دفاع دو کشور قطع شده بود.
آخرین تماس تلفنی شویگو سه سال پیش با اشتون کارتر وزیر دفاع اسبق آمریکا در خصوص بررسی اوضاع سوریه بود.
گفتنی است مرکز مصالحه و آشتی روسیه عنوان کرده است مسلحان هنوز در ادلب قوانین آتش بس را رعایت نمی‌کنند.
ولادیمیر سافچینکو رئیس این مرکز عنوان کرده‌است نیروهای دولت سوریه، پایگاه‌های مهمات غیرقانونی را در عفرین هدف قرار دادند.
وی همچنین اعلام کرد نیروهای مسلح نیز به شهرهای عکو، نحشبا و جب الزعرور در حاشیه لاذقیه و منطقه اندلس و مسیر کاستلو در شهر حلب حمله کردند.
از این رو، روسیه اخیرا  بارها اعلام کرد که قوانین کم کردن تنش در ادلب و اطراف آن نقض شده‌است.
از سوی دیگر، مسکو دولت های اروپایی را متهم به ایجاد موانع برای بازگشت مهاجران سوری به وطنشان کرد.
میخائیل میزینتسیف رئیس «مرکز هماهنگی بازگشت پناهندگان» که مسکو اخیرا آن را تاسیس کرد، عنوان کرد: «اروپا در ۳ سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیارد دلار را به استقبال از پناهندگان سوری و توزیع آنها اختصاص داد».
وی در مقاله‌ای که مجله «روسیسکایا گازتا» منتشر کرد گفت: «میزان هزینه‌ها برای اجرای سیاست مهاجرت تعجب برانگیز و سالانه در حال افزایش است. به طوریکه کشورهای اروپایی ۴۳٫۲ میلیارد دلار  در سال ۲۰۱۶ ، ۴۹٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ و ۵۲٫۳ میلیارد در سال ۲۰۱۸ را به این موضوع اختصاص دادند».
وی نتیجه‌گیری کرد که برخی کشورهای اروپایی عمداً «شهروندان سوری را از  بازگشت به وطنشان منصرف می‌کنند…در حالی که اروپایی‌ها از سرازیر شدن پناهندگان، افزایش جرم و جنایت و انتشار افکار رادیکالی در جامعه رنج می‌برند، سعی می‌کنند شهروندان سوری را قانع کنند که بازگشت آنها به کشورشان نا امن است».
وی همچنین عنوان کرد «اروپا تمام اقدامات روسیه را رد می‌کند حتی آنهایی که در جهت منافع اروپا است».
وی از کشورهای اروپایی درخواست کرد که پناهندگان را فوراً به سوریه باز گردانده و این موضوع را به پای تسویه سیاسی نگذارند.