مسکو: از حمله شیمیایی به حلب «مدارک مستند» داریم

مسکو: رائد جبر

آمریکا اخیراً داستان روسیه و سوریه دربارهٔ حمله اخیر شیمیایی به حلب که در ماه گذشته اتفاق افتاد را رد کرد، همین امر باعث شد وزارت دفاع روسیه به شدت در قبال موضع‌گیری واشینگتن واکنش نشان دهد و اعلام کند «ادعاهای آمریکا دربارهٔ رد حمله شیمیایی صرفاً جهت تبرئه تروریست‌ها است».
به گزارش الشرق الاوسط، مسکو همچنین تأکید کرد که «مدارک مستند» در خصوص این حمله شیمیایی در دست دارد.
وزارت دفاع روسیه روز گذشته در بیانه‌ای اعلام کرد؛ داده‌های وزارت خارجه آمریکا در این باره «بی اساس» است و آن را «تلاشی جدید در راستای پوشاندن فعالیت‌های تروریست‌ها و گروه کلاه سفیدها در منطقه ادلب» دانست.
در این بیانه‌ای آمده‌است که «روسیه ادله و مدارک مستندی در دست دارد که ثابت می‌کند تروریست‌ها بمب‌های حای مواد شیمیایی علیه مردم حلب را در ماه گذشته به کار گرفته‌اند».
همچنین این بیانیه، ورود وزارت خارجه آمریکا به این پرونده و تکذیب داده‌های مسکو و دمشق را «تلاشی برای فشار علیه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمایی جهت مانع تراشی در اجرای تحقیقی دقیق در این خصوص» دانست.
وزارت دفاع روسیه با واکنش شدید به ادعاهای واشینگتن گفت: «واشینگتن می‌خواهد نگاه‌های جامعه بین‌المللی را از جنایات حمله‌های هوایی خود در شرق سوریه، منحرف کند… در حملات هوایی آمریکایی‌ها علیه شهر هجین و حومه آن، ده‌ها تن از مردم این شهر کشته شدند».
گفتنی است که آمریکا، نظامیان روسیه و سوریه را متهم به حمله شیمیایی علیه حلب و جعل اسناد این حمله کرده‌است و آن را در راستای «تضعیف اعتماد به توافق آتش‌بس در ادلب» دانست.
وزارت خارجه آمریکا گفت: «اطلاعات ما ثابت می‌کند که در شهر حلب گاز اشک‌آور استفاده شده‌است تا وانمود کنند در این شهر حمله شیمایی رخ داده‌است… ما اطلاعاتی داریم که ثابت می‌کند نظامیان روسی و سوری در به‌کارگیری گاز اشک‌آور در حلب دست دارند».
یک مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: «آنچه شک برانگیز بود این است که روسیه و سوریه پس از حمله شیمیایی به یک صورت دربارهٔ این موضوع سخن گفتند».
وی تأکید کرد: «شاهدان گزارشی از انتشار بوی گاز کلر ندادند که معمولاً در این گونه حمله‌ها بوی این گاز به مشام می‌رسد».
وی افزود: «در بررسی فیلم‌های موجود از این حمله نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نداده‌است و عکس‌های گرفته شده از پوکه‌های بمب‌ها نیز نشان می‌دهد که این بمب‌ها برای حمله شیمیایی طراحی نشده‌اند».

الشرق الاوسط:
Related Post