حمله های سایبری را رد می کند و آنها را به نشست «منع گسترش تسلیحات شیمیایی» گره می زند

مسکو: رائد جبر

مسکو سعی دارد تا بحران فزاینده با تعدادی از کشورهای اروپایی به دلیل اتهام آن به حملات سایبری را کنترل کند. باوجود اینکه وزارت خارجه روسیه در اعتراض به اتهامات سایبری آمستردام علیه مسکو، سفیر هلند را احضار کرد، اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تلاش کرد تا با زبانی آرام صحبت کند به طوری که او گفت: مسکو علاقه مند به اتحادیه اروپایی قدرتمند است که به عنوان شریک واقع بین و قابل پیش بینی اقدام کند.
به گزارش الشرق الاوسط، احضار سفیر هلند پس از آن صورت گرفت که هلند روسیه را به تلاش برای هک کردن رایانه های سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شهر لاهه متهم کرد.
مقامات هلندی هفته قبل اعلام کردند تلاش ماموران اطلاعاتی روس را برای هک کردن سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه ناکام گذاشته اند. مقامات هلندی گفتند چهار تن را در این زمینه بازداشت و سپس اخراج کردند.
رسانه های روسی پیش‌تر، به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داده بودند مسکو سفیر هلند را در اعتراض به «کارزار اطلاعات گمراه‌کننده» که در لاهه به راه افتاده است، احضار خواهد کرد. احضار سفیر هلند نخستین واکنش مسکو به اتهام زنی واشنگتن، لندن و آمستردام علیه مسکو مبنی بر فعالیت های اطلاعاتی نظامیان روس در خارج از مرزهای این کشور، است.
یک دیپلمات روس اما در واکنش به این اقدام، آن را «کمپین دروغ پراکنی هلند علیه روسیه» خواند.
وزارت خارجه روسیه پیشتر هدف از اتهامات عنوان شده علیه روسیه در حملات سایبری را بیان کرد و گفت: اقدام رسانه ای در هلند که روس ها را متهم به حمله سایبری به سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی کرده بود، با همتایان خود هماهنگ شده بود؛ چرا که همزمان با ادعاهای حمله سایبری به روسیه، آنها در لندن و واشنگتن سخنرانی کردند.
وزارت امور روسیه خارجه اظهار کرد که به این اتهام یک مورد تلاش برای حمله هکری به وادا نیز اضافه شد.
در همین رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد: کرملین اطلاعات صادر از دادگاه لاهه درمورد مداخله روسیه در فعالیت سازمان منع سلاح شیمیایی دلایل قانع کننده نیست، خواند.
سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: گزارش‌ها از لاهه درباره متهم کردن روسیه به مداخله در امور سازمان منع تسلیحات شیمیایی سند و مدرک نیستند. ادعاهای هلند و آمریکا درباره حملات سایبری انجام شده از سوی مسکو نمی‌توانند دلیلی برای تغییر پرسنل در داخل وزارت دفاع روسیه باشند.
در همین راستا، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ادعای هلند در مورد حمله هکری چهار کارشناس روس به سازمان منع تسلیحات شیمیایی، برای انحراف توجه افکار عمومی از مسائل اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «انزو میلانزی» وزیر خارجه ایتالیا، در مورد اخراج چهار تبعه روسی از هلند در ماه اوریل این مطلب را بیان کرد.
وی اظهار کرد: چهار کارشناس روس به صورت عادی به هلند رفته اند و هیچ مراجعه ای به سفارت روسیه نداشته اند، با وجود این توسط پلیس این کشور دستگیر شدند؛ ما به هلند اعتراض نکردیم و اقدام تلافی جویانه نیز صورت نگرفت.
لاوروف گفت: اما سه هفته پیش در رسانه های هلندی اخباری مبنی بر این که اتباع روس اخراج شده جاسوسان سایبری بودند، منتشر شد و سفیر هلند پس از احضار به وزارت خارجه روسیه، جواب قانع کننده ای به ما ارایه نکرد.
وی ادامه داد: روز سوم اکتبر نیز بار دیگر سفیر هلند احضار شد و در پاسخ به پرسش طرف روسی مبنی بر این که شواهد در مورد اتهامات اتباع اخراج شده روس کجاست، پاسخ داد که اطلاعات لازم را وزیر دفاع هلند در کنفرانس خبری ارایه داده است.
لاوروف گفت: به نظرم یک بار دیگر با دیپلماسی بلندگویی(جار و جنجال) مواجه هستیم که مکانیسم های قانونی برای رفع اختلافات بین کشورها را نادیده می گیرد.
وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که فردا نشست شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی برگزار می شود و این مساله از طرف بعضی که سعی دارند کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را تغییر دهند، در نشست استفاده خواهد شد.
وی تاکید کرد: با این تغییرات دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی به یک نهاد سرکوبگر تبدیل می شود و با این اقدام به قوانین بین المللی از جمله اختیارات شورای امنیت سازمان ملل ضربه وارد می شود.
وزیر خارجه روسیه همچنین اضافه کرد که در روزی که کنفرانس مطبوعاتی وزیر دفاع هلند برگزار و در آن روسیه به حمله سایبری متهم شد، اجلاس وزیران دفاع ناتو برگزار شد.
لاوروف با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اجلاس شورای اروپا برگزار می شود، اظهار کرد: در این نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بررسی مسائل مختلف می پردازند و انتشار ادعاها در مورد هکرهای روسی در شرایط کنونی افکار عمومی را از مسایل اتحادیه اروپا و روابط آن با ناتو منحرف می کند.
لاوروف با اشاره به مذاکرات خود با طرف ایتالیایی درباره روابط با اتحادیه اروپا اظهار داشت: مسکو علاقه مند به اتحادیه اروپایی قدرتمند است که به عنوان شریک واقع بین و قابل پیش بینی اقدام کند و سیاست خارجی بر اساس منافع اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه اجرا کند.
وی افزود: بر این باوریم و شرکای ایتالیایی هم می پذیرند که روابط روسیه و اتحادیه اروپا نیاز به سالم سازی و فعال سازی دارد.
لاوروف گفت: روسیه برای پیشنهادات سازنده از سوی اتحادیه اروپا برای فعال سازی همکاری های اقتصادی آمادگی دارد.