طبق آخرین گزارش‌ از وضعیت اقتصاد اسلامی؛ تخمین‌ها نشان می‌دهد که مسلمانان ۲٫۱ تریلیون دلار را صرف مواد غذایی و نوشیدنی و سبک زندگی در سال ۲۰۱۷ هزینه کردند. انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۳ تا ۳ تریلیون دلار برسد.
به گزارش الشرق الاوسط، آمارها نشان می‌دهد که هزینه‌های مواد غذایی و نوشیدنی در مرتبه اول به ارزش ۱٫۳ تریلیون دلار و به دنبال آن مُد و پوشاک به ارزش ۲۷۰ میلیارد دلار، رسانه و سرگرمی به ارزش ۲۰۹ میلیارد دلار، سفر ۱۷۷ میلیارد دلار، داروهای ارزشمند ۸۷ میلیارد دلار و لوازم آرایشی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار است.
بر اساس این گزارش، اقتصاد اسلامی ثابت کرد که واقعیت اقتصاد جهانی اسلام، توانایی همراهی با آخرین پیشرفت ها در تکنولوژی و سرمایه گذاری را دارد.
همچنین شرکت‌های فن‌آوری«Blukchen» توانستند بیش از پیش در زمینه پرداخت مطمئن و کالای حلال از قبیل مواد غذایی، آرایشی و داروها همچنین در تولید، خرده فروشی تسهیلات، جذب هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فن‌آوری‌های اینترنت اشیا، سرمایه‌گذاری کند.
طبق این گزارش؛ شرکت‌های اقتصادی اسلامی در حال تلاش برای بهره‌برداری از محصولات طبیعی و گیاهی به منظور استفاده در مواد آرایشی ارگانیک و حلال یا واکسن‌های مهم و حیاتی فارغ از هرمون‌های زنده حیوانی، هستند.
در این گزارش آمده است: «فضای زیادی برای رشد اقتصاد اسلامی وجود دارد، به طوریکه ۷۴۵ میلیون دلار در بخش سهامداری خصوصی در طی سه سال گذشته سرمایه گذاری شده است، این رقم بسیار کمتر از مبلغ سرمایه گذاری‌های جهانی در سال ۲۰۱۷ که بالغ بر ۵۹۵ میلیارد دلار است.
این در حالی است که اقتصاد اسلامی «نیاز به حمایت‌های بیشتر دولتی در بخش‌های خصوصی» وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها در صنعت خوراک حلال از هر بخش دیگری در اقتصاد اسلامی فعال هستند.
گزارش حاکی از آن است که کنترل نظارت بر تولید مواد غذایی حلال به طور مداوم در حال بهبود است پس از اینکه امارات متحده عربی و مالزی رهبری این صنعت را به دست گرفتند.
با در نظر گرفتن هزینه‌های مسلمانان برای غذا و نوشیدنی تا سال ۲۰۲۳ که به ۱٫۹ تریلیون دلار می‌رسد، فرصت های قابل توجهی برای سرمایه گذاری و ایجاد برندهای مواد غذایی جهانی حلال وجود دارد.