طرح بازیافت آب وضو برای آبیاری کشاورزی

دمام: ایمان الخطاف

کارشناسان محیط زیست کشور سعودی از امکان استفاده از آب وضو در مساجد جهت بازیافت و آبیاری محصولات کشاورزی خبر دادند، از سوی دیگر، وزارت اوقاف با همکاری انجمن «آفاق سبز» طرح «مساجد دوست‌دار محیط زیست» شامل کاشت ۱۰ میلیون درخت در بیش از ۱۰۰ هزار مسجد در کشور سعودی را آغاز کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، عبدالرحمن الصقیر، رئیس انجمن «آفاق سبز» در این باره گفت: «طرح مساجد دوست‌دار محیط زیست» بخشی از یک پروژه مهم زیست‌محیطی است که توسط این انجمن با عنوان «ساختمان‌های سازگار با محیط زیست» که شامل مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های تجاری، بانک‌ها، ایستگاه‌های سوخت و غیره عملیاتی می شود.
الصقیر در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد: این طرح جهت بهره‌وری هرچه بیشتر از انرژی پاک با کاشت درختان بیشتر به منظور دستیابی به اهداف زیست‌محیطی، اقتصادی و زیباسازی شهری خواهد بود.
به گفته او، کشور سعودی دارای حدود ۱۰۰ هزار مسجد است که سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب پاک در آنها هدر می‌رود، همچنین معادل میلیاردها ریال برق مصرف می‌شود. از این رو، ایده استفاده از آب وضو و شستشو جهت کاشت درختان مناسب در اطراف مساجد، به ذهن رسید.
او ادامه داد: این ایده می‌تواند به زیباسازی نمای مساجد، کاهش آلودگی‌ها، کمبود اثرات شدید زیست‌محیطی و کاهش مصرف انرژی در سیستم سرمایش و گرمایش تا بیش از ۲۵ درصد کمک کند.
وی با اشاره به اینکه کشت ۱۰۰ درخت در مجاورت هر مسجد منجر به کاشت ۱۰ میلیون درخت در کل کشور می‌شود که آبیاری همه این تعداد از آب هدر رفته مساجد خواهد بود، گفت: «این امر امکان ایجاد محله‌های مسکونی در جنب مساجد را فراهم و گرایش به استفاده از انرژی پاک در مساجد، و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد؛ این طرح مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی فراوانی را به ارمغان می‌آورد.
وی افزود: «واکنش مردم و همچنین برخی از سازمان‌های دولتی مربوطه به این ابتکار عمل بیش از انتظار بود… برخی توییت‌ها دربارهٔ این ابتکار عمل، میلیون‌ها بازدیدکننده داشته‌است. ما در انجمن درخواست‌های زیادی برای اجرای این ابتکار عمل از سوی متولیان برخی از مساجد دریافت کردیم».