آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان - آسوشیتدپرس

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان – آسوشیتدپرس

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرد برای حفاظت از قانون مهاجرت در اتحادیه اروپا، ترجیح می‌دهد که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود.وی گفت، نمی خواهد آزادی رفت و آمد کارگران اروپایی در این اتحادیه محدود شود.

مجله آلمانی اشپیگل به نقل از مرکل نوشت، وی از اینکه بریتانیا به سوی «نقطه‌ای بدون بازگشت» نزدیک شود واهمه دارد. به گزارش این مجله، این اولین باری است که صدراعظم آلمان درباره امکان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سخن می گوید.

اظهارات وی در پی سخنان دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا مطرح شد که خواهان اعمال محدودیت‌های برای رفت و آمد کارگران اتحادیه اروپا در محدوده این اتحادیه شده بود.

کامرون گفته بود، آزادی رفت و آمد در اتحادیه اروپا «مهمترین موضوع» در مذاکرات او در خصوص راهبردهای اتحادیه اروپا خواهد بود. وی خاطرنشان کرد، پیش از آنکه ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در کشورش به همه پرسی گذاشته شود، می خواهد بر سر شرایط ادامه این عضویت مذاکره کند.

صحبت برگزاری رفراندوم در بریتانیا برای ادامه عضویت در اتحادیه اروپا از زمانی مطرح شد که کامرون اعلام کرد، چنانچه در انتخابات آتی محافظه کاران در قدرت باقی بمانند، رفراندومی در مورد ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد کرد.

به گزارش اشپیگل، مرکل گفته است در صورتیکه کامرون بر سر تغییرات مقررات رفت و آمد در اتحادیه اروپا پافشاری کند، او از حمایت خود برای ادامه عضویت بریتانیا در این اتحادیه دست خواهد کشید.

دفتر نخست وزیری بریتانیا هنوز به اظهارات مرکل واکنشی نشان نداده است.

دیوید کامرون پیشتر خواهان آن شده بود که کشورهای اروپایی برای ورود کارگرانی که شغلی ندارد، محدودیت‌هایی قائل شوند.

مرکل از مخالفان سرسخت اعمال محدودیت برای سفر کارگران دارای تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا در محدوده این اتحادیه است.

پیشتر نیز خوزه مانوئل باروسو، رئیس پیشین کمیسیون اتحادیه اروپا گفته بود که اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، نفوذ خود را از دست خواهد داد. وی رفت و آمد آزاد مردم در اتحادیه اروپا را قاعده ای «ضروری و غیر قابل تغییر» خوانده بود.

در واکنش به این اظهارات، دفتر نخست وزیری بریتانیا گفته بود که باروسو باید بداند که وضعیت موجود برای بریتانیا قابل قبول نیست.