مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از مهر

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از مهر

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهار نظرهایی مبنی بر «حصول توافق ضمنی و رعایت نکردن خطوط قرمز نظام در مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده» گفت که تیم مذاکره کننده نسبت به خطوط قرمز نظام کاملا واقف و با دقت و حساسیت بر رعایت آن ملتزم است.

مرضیه افخم با اشاره به اینکه «تاکنون هیچ توافقی در هیچ موضوعی نشده است.»، تصریح کرد که «تنها توافق درباره عنوان توافق نهایی است که ‘برنامه جامع اقدام مشترک’ نام گرفته است.»

علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرا در مجلس ایران روز سه شنبه ادعا کرد که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، از خطوط قرمزی که رهبری این کشور تعیین کرده، عبور کرده است.

وی در تذکری شفاهی به وزیر امور خارجه ایران گفته بود «اخبار واصله حکایت از عبور از خطوط قرمز ترسیمی از سوی نظام اسلامی در توافق ضمنی دارد که بی شک منجر به تضییع حقوق ملت و پایمال شدن دستاوردهای هسته ای خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری ها، آقای زاکانی دستگاه دیپلماسی ایران را به «سکوت در برابر زیاده‌گویی مذاکره کننده آمریکایی» متهم کرد و گفت که «پذیرش خواسته‌های ظالمانه طرف آمریکایی در کاهش غنی‌سازی و تغییر ماهیت بخش‌هایی از صنعت غنی‌سازی در مقابل لغو بخش کوچکی از تحریم‌ها، غیرقابل قبول برای ملت رشید ایران و موجب سبب به منافع ملی و مصالح انقلاب اسلامی است.»

در مقابل سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهام عبور مذاکره‌کنندگان از خطوط قرمز نظام را رد کرده و آن را مصداق افترا و قابل پیگرد قانونی دانسته است.

وی گفت که طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه مذاکره کنندگان از خطوط قرمز نظام عبور کرده‌اند پیش از آنکه افترا به مذاکره‌کنندگان محسوب شود که قابل پیگیری قانونی نیز است به نوعی بی‌توجهی و نادیده گرفتن مدیریت کلان کشور است.

اظهارات خانم افخم درباره نرسیدن به توافق در هیچ یک از موضوعات هسته‌ای در حالی مطرح شده که کمتر از یک ماه تا پایان مهلت تمدیدشده برای رسیدن به توافق نهایی در این مذاکرات باقی مانده است.

میزان ظرفیت غنی‌سازی ایران و تعداد سانتریفیوژها به همراه زمان‌بندی رفع تحریم‌ها و بازگشت پرونده این کشور از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله موارد اصلی اختلاف در مذاکرات هسته‌ای است.

روز سه‌شنبه، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت که ایران “لغو پله پله” تحریم‌ها و “غنی‌سازی دکوری” را نمی‌پذیرد.