مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه

در روزهایی که محرمانه‌بودن مذاکرات ژنو، هدف انتقاد تند برخی قرار گرفته و آن را نشانه امتیازدهی ایران به طرف غربی محسوب می‌کنند، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته تاکید کرد که «مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به‌طور کاملا هماهنگ با مقامات عالی کشور قرار داشت.» «مرضیه افخم» ادامه داد: «طبعا این هماهنگی از طریق رییس‌جمهوری و مقام‌معظم‌رهبری نیز انجام می‌شود و همه چارچوب‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شورای امنیت ملی تصویب می‌شود.» او اضافه کرد: «مذاکراتی در این سطح و با این موضوع حساس که زمان‌بندی دارد از جنسی است که تداوم ویژه‌ای نسبت به عدم انتشار و حفظ مذاکرات صورت بگیرد. اعلام محرمانه‌بودن نباید امر غیرمترقبه‌ای باشد در زمان مناسب خود قطعا اطلاع‌رسانی نسبت به روند و کاری که انجام شده صورت می‌گیرد.»

به گزارش روزنامه شرق، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به‌سوال دیگری درباره نحوه ورود مجلس به بحث هسته‌ای بیان کرد: «تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد. ریاست مجلس به‌طور کامل در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است و در هر دوره نیز این مکانیزم وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد.» او تاکید کرد: «در مورد پروتکل الحاقی نیز ما اعلام کردیم که تصمیم در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.» در دو هفته گذشته اختلافاتی بین وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی که گفته می‌شود برخی اظهارات او در جلسه محرمانه را رسانه‌ای کرده‌اند، بروز کرده است.

آنها در آخرین جلسه خود با «عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواستار اطلاع از مذاکرات ژنو شده و نسبت به شایعاتی مبنی‌بر پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران واکنش نشان داده‌اند. براساس قانون، پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد. مرضیه افخم در جلسه خبری خود با خبرنگاران نیز اضافه کرد: «نباید فضاسازی‌های داخلی را در چارچوب بحث‌های جناحی ببریم، همه حرکت‌های کلان، موافقان و مخالفانی دارند و حتی کسانی که نقد داشتند نیز به دنبال تامین منافع ملی هستند، دولت در همین چارچوب و اهداف و با سعه‌صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی پیش برود.»

او در مورد نقدها نیز تاکید کرد: «بهترین موضع در برابر مذاکره‌کنندگان، موضع اجتماعی است که راه را بر فتنه‌ها می‌بندد، ما امیدواریم نقدها واقع‌بینانه باشد، نه نقدی با خوش‌بینی افراطی و نه بدبینی افراطی صورت گیرد چراکه چنین نقدهایی کمک‌کننده نیست و باید در مسیر واقع‌بینی، صبر و همراهی با تیم مذاکره‌کننده پیش برویم و همه طیف‌ها باید در مسیر منافع ملی کشور باشند.»افخم دراین‌باره که «اعلام شده نمایندگان انگلیس پس از ژنو به تل‌آویو رفته‌اند و طرح پیشنهادی ایران را در آنجا گزارش داده‌اند و آیا این امر مغایر با توافق صورت‌گرفته نبوده؟»

بیان کرد: «کاری که انجام شده در تداوم اقدام‌ها و روش‌هایی بود که در مذاکرات قبلی انجام شده، ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسیب‌ها و خدشه‌ها و دخالت‌هایی که انجام می‌دهند به آنها هشدار دادیم. امیدواریم با هوشمندی مذاکره‌کنندگان مسیر مذاکرات که از سوی دو طرف با خوش‌بینی از آن یادشده حفظ شود و با هوشیاری آنها دخالت‌ها تاثیری بر روند مذاکرات نگذارد.»
۸روز تا بازگشایی سفارت انگلیس در تهران
همچنین «افخم» با بیان اینکه کاردار غیرمقیم ایران و انگلیس تا هشت‌روز آینده از سوی دو کشور تعیین می‌شوند، اظهار کرد: «تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست و آنها در پایتخت‌ها به‌طور ثابت مستقر نمی‌شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها، سفارتخانه‌ها نیز بازگشایی می‌شود و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه می‌دهند.»

رابطه ایران و انگلیس از آذرماه ۱۳۹۰ به دنبال حمله تعدادی از بسیجیان به محل سفارت قطع شد و لندن دفتر خود را در تهران تعطیل کرد. پس از این اتفاق سوئد حافظ منافع لندن در تهران و عمان حافظ منافع ایران در کانادا شد. همان‌روزها بیش از ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی «دستگاه دیپلماسی ایران را موظف کردند ظرف دو هفته روابط سیاسی با دولت بریتانیا را به سطح کاردار و روابط بازرگانی با این کشور را به حداقل ممکن برساند.»
تغییر شعار، دیکته‌ای نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درمورد شعار مرگ بر آمریکا نیز به دیوار بلند و قطور بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: «تغییر لحن گامی نیست که بتواند تاریخ مناسبات را تغییر دهد. تغییر نیازمند برداشتن گام اساسی از سوی دولت آمریکا و سیاست جدید از سوی دولت جمهوری اسلامی است. تغییر شعار مردم بحثی نیست که از سوی دولت بخواهد به محافل مردمی دیکته شود.»

ولایتی: تلاش هیات ایرانی در راستای حفظ حقوق هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌هاست
مهر: مشاور عالی مقام‌معظم‌رهبری اظهار امیدواری کرد که حفظ حقوق هسته‌ای کشور و تلاش برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به‌صورت توامان در دستور کارگروه مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ قرار بگیرد. «علی‌اکبر ولایتی»، در حاشیه نشست خبری همایش هزاره تالیف کتاب «قانون» ابن‌سینا درمورد مذاکرات اخیر صورت‌گرفته میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو اظهار کرد: «آنچه ما می‌دانیم این است که گروه مذاکره‌کننده ایرانی بسیار‌بسیار فعال‌ هستند و تلاش می‌کنند در جهت منافع کشور حرکت کنند. مطمئنم که تلاش هیات ایرانی بدون شک در راستای حفظ حقوق هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌ها خواهد بود. ولایتی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد اطلاعش از متن پیشنهاد ارایه‌شده از سوی ایران به گروه ۱+۵ نیز گفت: «من این متن پیشنهادی را ندیده‌ام.»