افزایش تدابیر امنیتی نیز در شهر صنعا در پی حمله به مواضع القاعده - عکس از رویترز

افزایش تدابیر امنیتی نیز در شهر صنعا در پی حمله به مواضع القاعده – عکس از رویترز

در پی سیل حملات اخیر القاعده علیه عربستان سعودی از جمله به گذرگاه مرزی الودیعه با یمن، جنوب استان شروره و حملات پس از آن به مقر امنیت استانی پرسش های زیادی مطرح شده است. چرا اکنون؟ علاوه بر این، چطور ممکن است که همه این حملات در مرز جنوبی عربستان سعودی رخ دهد؛ آن هم در شرایطی که همه از حمله دولت اسلام عراق و شام (داعش) از طریق مرزهای شمالی این کشور با عراق وحشت دارند؟

اطلاعات اولیه پاره ای از مسائل را آشکار می کند. خطرناک ترین نکته ای که وجود دارد این است که تروریست ها اکنون برای به دست آوردن شهرت با هم رقابت می کنند. ما می توانیم این مساله را در نظرات آنها در توییتر که پیش از حملات درجریان بوده است، ببینیم، نظراتی که هدف آنها تحریک دستگاه امنیتی استان شروره بود و طی آن نظرات، آنها زنان را تهدید کرده و برخی از احزاب را به جهادگرا بودن متهم کرده اند.

این اتهامات نسبتا دروغ بودند. این امر پرسش هایی را درباره تساهل توییتر درباره این نوع تهدیدها مطرح می کند و موجب می شود این سوال را بپرسیم که چه کسی در وهله اول این تهدیدها را پیش کشید.

درباره هدف حمله القاعده به مرز جنوبی عربستان سعودی، محتمل ترین تعبیر این است که این گروه تروریستی تلاش می کند با تبلیغات داعش در عراق رقابت کند. خدای ناکرده، به دنباال ادعای داعش مبنی بر توانایی نفوذ به خاک عربستان، القاعده تلاش می کند در این رابطه پیشدستی کند. با احتساب رقابتی که درحال حاضر بین داعش و القاعده وجود دارد، این مشهودترین شگرد تبلیغاتی است.

همچنین القاعده با هدف قرار دادن گذرگاه مرزی الودیعه می خواهد آنچه را که اکنون در عراق رخ می دهد، تشدید کند. برای مثال، این مساله در انفجار خودروی بمب گذاری شده در طرف یمنی گذرگاه مرزی قابل مشاهده است. این امر با هدف از بین بردن حضور مأموران امنیتی یمن در مرز عربستان صورت گرفت، درست به همان نحوی که نیروهای عراقی از مرز بین عربستان سعودی و عراق رفتند.

بنابراین القاعده می خواهد نیروهای مرزی یمن را به وحشت اندازد و حتی آنها را مجبور به فرار کند تا به هدف خود در مشغول نگاه داشتن مأموران امنیتی سعودی دست یابد و فرصت هایی را برای حملات بیشتر یا نفوذ در خاک سعودی فراهم کند.

درباره هدف خاص حملات تروریستی به دستگاه امنیتی استان شروره، به نظر می رسد که هدف اصلی، تلاش برای بلند کردن پرچم سیاه القاعده برفراز ساختمان دولتی، عکاسی از این صحنه و انتشار آن در اینترنت به عنوان یک حرکت تبلیغاتی بوده است.

این درحالی است که نیروهای امنیتی سعودی توانسته اند این حرکت را حتی پیش از آغاز متوقف کنند. این تهدید ظرف چند دقیقه از آغاز برخوردهای میان تروریست های القاعده و مأموران امنیتی سعودی خنثی شد و پس از آن، پرچم القاعده در محفظه یکی از وسائل نقلیه مورد استفاده توسط تروریست ها کشف شد. چهار افسر امنیتی در این حمله شهید شدند.

بنابراین به نظرمی رسد که اکنون شاهد رقابت تبلیغاتی بین سازمانهای تروریستی در منطقه هستیم، چه داعش و چه القاعده. این امر تنها با تشدید فعالیتهای تروریستهای شیعه در عراق و سوریه تطابق دارد. بدین ترتیب واضح است که ما با مرحله ای جدید در جنگ علیه ترور در منطقه مواجه هستیم.