بی‌اعتنایی سخنگوی رسمی مراکش به انتقادات ایران

رباط: لطیفه العروسنی

بعد از اینکه مراکش، ایران را متهم به تبانی با جبهه پولیساریو از طریق حزب الله کرد، ایران در این خصوص واکنش نشان داد، اما مصطفی الخلفی سخنگوی رسمی دولت مراکش در مقابل انتقادات ایران سکوت اختیار کرد.

به گزارش الشرق الأوسط، مصطفی الخلفی سخنگوی رسمی دولت مراکش، روز گذشته بعد از جلسه هیات دولت در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و در خصوص ارتباط با ایران گفت که مراکش از ماه‌ها پیش تصمیم به قطع ارتباط با ایران گرفته است.

وی افزود این تصمیم برای دفاع از تمامیت ارضی کشور اتخاذ شده است.

لازم به ذکر است که ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مراکش در سفر کاری اخیر خود به ایالات متحده آمریکا، در خصوص حمایت ایران از تروریسم با مسئولین این کشور به گفتگو نشست.

وی که در روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر جاری به آمریکا رفته بود در رابطه با مسائل بسیاری با مسئولین کشور آمریکا مذاکره کرد که از جمله آنها تبانی ایران با جبهه پولیساریو از طریق حزب الله لبنان است.

در این راستا وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن بر تلاش‌های مشترک این دو کشور در زمینه جلوگیری از حمایت ایران از تروریسم و تاثیر منفی آن بر منطقه تاکید کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز پاسخ این ادعاها را داده و گفت که تهمت‌های مراکش به ایران نه تنها از اصالت برخوردار نیست بلکه بازتکرار اتهامات ایران ستیزانه کسانی است که خواستار انشقاق و تفرقه در جهان اسلام هستند.

وی همچنین اضافه کرد مراکش از ثبات رفتاری در مناسبات خارجی خود برخوردار نیست و تحت تاثیر القائات و فشارهای دیگران است.

وی اذعان کرد مراکش بیش از آنکه نگاهی واقع گرایانه به مسائل آفریقا داشته باشد، هم آوا با حاکمیت ضدآفریقایی کنونی کاخ سفید است.