مراکش ششمین مقصد گردشگری در جهان

مراکش: عبد الکبیر المیناوی

سایت گردشگری جهانی “تریپ ادوایزر” شهر مراکش در مغرب را به عنوان ششمین مقصد گردشگری از بین ۲۵ مقصد گردشگری برتر در جهان اعلام کرد. استانبول (ترکیه) در صدر این جدول جهانی قرار گرفته که پس از آن به ترتیب رم (ایتالیا)، لندن (انگلستان)، پکن (چین)، پراگ (چک) و مراکش (مغرب) در رتبه هاب بعدی قرار گرفته اند.
مراکش توانسته از برخی شهرهای معروف جهان همچون پاریس (فرانسه) که در رتبه هفتم قرار گرفته و پس از آن شهر هانوی (ویتنام)و از شهر سیم ریپ (کامبوج)، شانگهای (چین)، برلین (آلمان)، نیویورک (ایالات متحده)، فلورانس (ایتالیا)، بوینس آیرس (آرژانتین) و بارسلون (اسپانیا)، سن پطرزبورگ (روسیه)، دبی (امارات متحده عربی)، شیکاگو (ایالات متحده امریکا)، کیپ تاون (افریقای جنوبی)، بانکوک (تایلند)، بوداپست (مجارستان)، سیدنی (استرالیا)، لیسبون (پرتغال)، چیانگ مای (تایلند) و سانفرانسیسکو (ایالات متحده امریکا) پیشی بگیرد.

این سایت همچنین بطور خلاصه نقاط قوت این شهر مغربی را چنین بیان می کند: مراکش شهری سرخ که سرشار از سحر و جادوست! و به برکت بازارهای فراوان و باغها و مساجدش برای گردشگر صحنه های لذت بخشی به ارمغان می آورد. حتما یک روز کامل را برای گردش در این شهر قدیمی و کشف رازهای کوچه ها و محله های آن اختصاص دهید. به هرحال بهترین راه برای شناخت این شهر قدیمی می تواند گردش در کنار دیوارهای این شهر چه با پای پیاده و چه سوار بر دوچرخه باشد.

سپس برای استفاده از آرامش و سبزی به باغ های ماجورل بروید یا از دیدن یکی از قدیمی ترین مساجد شهر لذت ببرید.
یکی از بهترین نقاط گردشگری مراکش که این سایت توصیه به بازدید از آن کرده مدرسه بن یوسف و میدان مسجد الفنا است.

میدان مسجد الفنا قلب تپنده گردشگری مراکش محسوب می شود و یک دهه قبل یونسکو آن را به عنوان یک میراث معنوی انسانی ثبت کرد. و تاریخ مدرسه بن یوسف به دوره حکومت السعدیون بازمی گردد که با ساختمان مرتفعش به نوعی خلاصه ای از تمدن منحصر به فرد این شهر و دیار به حساب می آید.

این سایت ۶ شهر مغرب را در ضمن ۲۵ مقصد گردشگری در قاره افریقا معرفی کرده که شهر مراکش هم جزء آن است و حایز رتبه اول است و پس از آن شهر فاس قرار دارد که مرتبه سوم را در قاره به خود اختصاص داده و پس از آن الصویره رتبه چهارم و مرزوغه رتبه پنجم را دارد. ورزازات هم در رتبه دوازدهم و کازابلانکا در رتبه پانزدهم این سایت قرار گرفته است.

منتصر بولال معاون شورای منطقه ای گردشگری مراکش در گفتگو با “الشرق الاوسط” با اشاره به رتبه ای که مراکش (شهر سرخ) در لیست “تریپ ادوایزر” کسب کرده گفت: «این رتبه بندی بهترین شاخصه ای است که مراکش به عنوان یک مقصد گردشگری می تواند به آن افتخار کند چراکه بیانگر نظرات و دیدگاههای گردشگران و مشتریانی است که از این شهر دیدن کرده و لذت برده اند، همچنین این رتبه نشانگر سیر تصاعدی و رو به رشد مراکش در رتبه بندی ها است زیرا این شهر سال گذشته جزء ۲۵ مقصد گردشگری برتر در همین سایت معرفی شده بود».

بولال تاکید دارد که اهمیت این رتبه برای ما از این جهت است که مراکش به عنوان یک مقصد گردشگری بر دیگر قطبهای معروف و جهانی گردشگری همچون پاریس، بارسلون، شانگهای و هانوی پیشی گرفته است، به ویژه که این شهرها بودجه های هنگفت و قابل توجهی جهت بازاریابی و تبلیغ محصولات گردشگری شان در مقایسه با مراکش تخصیص داده اند.

وی همچنین اظهار داشت «این رتبه برای مسؤولان و دست اندرکاران شاخصه مهمی برای تنظیم جهت فعالیت های آینده شان و رصد افق های پیشرفت با توجه دائم به دیدگاههای گردشگران به حساب می آید، چراکه نظرات گردشگران بهترین، اصیل ترین و نزدیکترین دیدگاه به واقعیت است و همچنین می تواند کامل کننده مطالعات و گزارش هایی باشد که توسط مناطق و مرکز تهیه شده است».

وی صحبت هایش را با اشاره به «زمان انتشار این رتبه بندی پایان می دهد که همزمان با شرط پیشرفت مقصد گردشگری مراکش جهت رقابت با دیگر مقاصد گردشگری جهانی آمده تا از یکسو کارهای صورت گرفته را توسعه دهد و از سوی دیگر پرتوی درخشان بر چهره این شهر برای عاشقان گردشگری و سفر در سراسر جهان بیاندازد».

تریپ ادوایزر بزرگترین سایت گردشگری و سفر در جهان است و مسافران می توانند با استفاده از این سایت برای بهترین سفرشان برنامه ریزی کرده و به آن جامه عمل بپوشانند چرا که بیش از ۲۶۰ میلیون بازدید کننده در ماه به این سایت مراجعه می کنند و ۱۲۵ میلیون نظر و دیدگاه درباره بیش از سی میلیون و صد هزار مقصد گردشگری، رستوران و مؤسسات تفریحی و سرگرمی در جهان در آن عرضه می شود.

این رتبه بندی چه در ارتباط با رتبه مراکش به عنوان یک مقصد گردشگری و چه دیگر مقصدهای گردشگری در مغرب، تفسیرگر نتایج یک پژوهش درباره مقایسه فعالیت های گردشگری در مغرب است که توسط “رصدخانه گردشگری” در فصل سوم سال ۲۰۱۳ انجام شده است و نشان دهنده شاخصه های مثبتی برای انتظارات و درخواستهای مرتبط با گردشگری و نسبت رضایت گردشگران درباره محصولات و خدمات مختلف در حین اقامتشان در مغرب می باشد؛ زیرا ۷۵ درصد گردشگران اعلام کرده اند از تجربه گردشگری شان در مغرب خیلی راضی و یا راضی هستند و ۲۴ درصد از ایشان به اندازه کافی راضی هستند.

درباره انتخاب شهرها، مراکش با ۸۴ درصد بالاترین نسبت تایید و تحسین را از سوی گردشگران خارجی کسب کرده است. اما درباب بازگشت دوباره به مغرب، ۹۰ درصد از گردشگران پاسخ دهنده اظهار رغبت به بازگشت به مغرب کرده اند. اما درمورد تمایز رقابتی، ۸۷ درصد از گردشگران گفته اند که تعطیلاتشان در مغرب به همان خوبی دیگر مقاصد گردشگری و یا بهتر بوده است.

همچنین این پژوهش بیان می کند که شاخصه جذابیت مغرب که شامل جنبه های گوناگون مرتبط با رضایت کلی از مقصد،رغبت به بازگشت و توصیه دیگران به سفر به این مقصد و …. بعلاوه تمایز رقابتی نسبت به مقاصد گردشگری رقیب می شود، از ۱۰۰ امتیاز ۸۹ امتیاز به دست آورده که نشان دهنده جذابیت بالای مغرب به عنوان یک مقصد گردشگری در نزد گردشگران است.

<

الشرق الاوسط:
Related Post