رباط: لطیفه العروسنی

مصطفی الخلفی سخنگوی رسمی دولت مراکش از تصمیم کشورش مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران دفاع کرد وخاطر نشان کرد: «مراکش با توجه به اسناد و مدارک قاطع روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. این تصمیم کاملا مستقل و داخلی است».
الخلفی در نشست خبری روز پنجشنبه (۳ مهگفت بعد از جلسه هفتگی هیات دولت در شهر رباط افزود «این تصمیم بسیار مهم و حساس بود و به همین دلیل، ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مراکش قبل از اتخا‍ذ تصمیم نهایی روانه تهران شد و ضمن دیدار و گفت و گو با همتای ایرانی خود (جواد ظریف) اسناد موثقی درباره حمایت تسلیحاتی «حزب الله» از جبهه پولیساریو را در اختیار وی قرار داد».

الخلفی یادآور شد: «البته دو سال پیش هم حکومت ایران و با همکاری حزب الله لبنان اقداماتی در این راستا انجام داد و دست به تشکیل کمیته موسوم به دفاع از مردم صحرای غربی زد. اما در سال گذشته و دقیقا در ماه مارس ۲۰۱۷ تحولات بی سابقه ای در این خصوص اتفاق افتاد که همه این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. ما در یک مدت زمان کافی به سه سند قاطع در زمینه حمایت «حزب الله» از جبهه «پولیساریو» دست یافتیم. دلیل نخست اینکه کارشناسان مواد منفجره و کارشناسان نظامی «حزب الله» با بازدید از اردوگاه های جبهه پولیساریو در تندوف به اعضای این گروه آموزش دادند. این آموزش عمدتا برای جنگ های چریکی و خیابانی بوده است».

به گفته این مقام مراکشی گروهی از نیروهای کماندو هم برای انجام این ماموریت تشکیل شده است.
الخلفی در ادامه گفت: «دلیل دوم و خطرناک تر این است که یک محموله تسلیحاتی حاوی موشک های (سام ۹ ) و (۱۱) توسط چند فرمانده حزب الله به شبه نظامیان مسلح پولیساریو تحویل داده شده است».
او افزود: «دلیل سوم اینکه کارمندی در سفارت ایران در الجزایر با پاسپورت دیپلماتیک مسئول هماهنگی این عملیات و تسهیل کننده تماس های تلفنی و دیدارهای دو جانبه بوده است. این فرد با ارائه حمایت لجستیکی سفر و دید و بازدیدهای فرماندهان نظامی (حزب الله) به تندوف و دیدار با مقامات جبهه پولیساریو را تسهیل می کرده است».
الخلفی در توضیح اقدامات کشورش در این زمینه یاد آور شد: «دولت مراکش قبل از اینکه درباره قطع رابطه با ایران تصمیم بگیرد می خواست این اسناد و مدارک را به دولت ایران نشان دهد. اما مقامات ایران پاسخ لازم برای رد این اسناد نداشتند و به همین خاطر دولت مراکش اعلام کرد با ایران قطع رابطه می کند. این در حالیست که نمی توان گفت ایران اطلاعی در مورد این موضوع ندارداو خاطر نشان کرد «این تصمیم ضد مردم ایران یا مردم لبنان نیست».
الخلفی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت مراکش با لبنان هم قطع رابطه می کند یا نه گفت «این موضوع که لبنان در جریان سفر کارشناسان نظامی و تحویل محموله های تسلیحات به جبهه پولیساریو یا حمایت های لجستیکی به این گروه نقش آفرینی کرده برای ما ثابت نشده است».

او ضمن تاکید بر دیدگاه دولت مراکش درباره صحرای غربی گفت: «راهکار این مساله پنج محور دارد: اول اینکه در این منطقه باید خودمختاری برقرار شود. دوم: طرف هایی که در تشدید این تنش سهیم بودند باید در ایجاد راهکار برای این منازعه منطقه ای مشارکت کنند. سوم: این مناقشه باید با نظارت سازمان ملل حل و فصل شود. چهارم: نباید گفت و گو و راهکار به مسائل حاشیه ای کشیده شود. چهارم: رویکرد توسعه محور در استان های جنوبی دنبال شود.
الخلفی در این راستا با اشاره به «رویکردهای قاطعانه» دولت مراکش در پنج سال گذشته گفت: «ما توانستیم قاطعانه با افزایش اختیارات هیات «مینورسو» از جمله دیده بانی حقوق بشر این هیات و تلاش ها برای تشویق کشور سوئد برای به رسمیت شناختن «جمهوری موسوم به جهوری صحرا) و رای دادگاه عدالت اروپا درباره توافق نامه های الفلاحه و ماهیگیری در این منطقه و دیدگاه بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل برخورد کنیم».
الخلفی گفت: «تحولات یاد شده اتفاقات خطرناکی هستند. ما رویکرد قاطعانه ای درباره مساله صحرا (که یک مساله ملی است) درپیش گرفته ایم و تعدی به آن برای متعدیان هزینه سنگینی به دنبال دارد.
الخلفی افزود که تصمیم قطع رابطه با ایران ارتباطی با مسائل بین المللی ندارد. ما پیشتر هم تصمیم با برقراری رابطه با ایران گرفته بودیم که ربطی به تحولات بین المللی نداشت».
او در خصوص حمایت برخی کشورهای عربی از قطع رابطه مراکش با ایران گفت وزارت امور خارجه مراکش در بیانیه چند روز پیش از کشورهای حامی مراکش در این خصوص قدردانی کرد.
از سوی دیگر سعد الدین عثمانی نخست وزیر مراکش در جلسه هیات دولت تاکید کرد «قطع روابط دیپلماتیک با ایران با قاطعیت دنبال می شود و دلیل هم حمایت ایران از جبهه استقلال طلب پولیساریو است. پیام اصلی تصمیم مراکش برای قطع رابطه با ایران این است که تعدی به اصول ثابت ملی و حاکمیت ملی مراکش به هیچ وجه قابل اغماض نیست.. ما قاطعانه برخورد می کنیم و دیدگاه ملک محمد ششم در این باره قاطعانه است».