بیروت – ویویان حداد

مرکز فرهنگی فرانسه در بیروت مراسم یادبودی برای خواننده معروف شارل آزناوور ترتیب داد که مورد استقبال صدها تن شهروند لبنانی قرار گرفت.
دوستداران شارل آزناوور از همه شهرهای دور و نزدیک لبنان برای شرکت در این مراسم راهی بیروت شدند. شهروندان فرانسوی مقیم لبنان هم در این مراسم حاضر شدند.
مردم چند ساعت پیش از آغاز مراسم در پارک کنار مرکز فرهنگی فرانسه روی زمین نشستند. ترانه های معروف این خواننده فرانسوی توسط چندین خواننده با استعداد لبنانی اجرا شدند. ریما بوعون و جویل تابت در بخش اول و سرج جامو و برنار نجم در بخش پایانی برنامه چندین ترانه از شارل را اجرا کردند.
تصاویر شارل آزناوور در کنسرت هایش در کشورهای گوناگون و نیز بخش هایی از مصاحبه های تلویزیونی وی با شبکه های فرانسه در یک صفحه نمایش بزرگ بین حاضران به نمایش درمی آمد.
شرکت کنندگان در مراسم مورد استقبال گرم دست اندرکاران و برگزار کنندگان قرار گرفتند. معاون مدیر مرکز فرهنگی فرانسه در بیروت لوسیانو ریسپولی طی اظهاراتی به کسانی که از جاهای دور مثل جبیل و نبطیه و بقاع برای حضور در این مراسم آمدند خوش آمد گفت. بعد از آن هم، ترانه های آزناوور توسط گروه های آواز اجرا شد. ترانه های مشهور و به یاد ماندنی آزناوور همچون «she»و «hier encore» و«Il faut savoir» و «mourir d’aimer» هم اجرا شدند که حاضرین این گروه را همراهی می کردند.

ضیافت شام قبل از آغاز مراسم ترتیب داده شد که حاضرین از غذاهای متنوع لبنانی و فرانسوی لذت بردند.
مراسم یادبود آزناوور در لبنان در هوای پاییزی بیروت برگزار شد و حاضرین در مراسم با وجود نم نم باران اما روی چمن نشستند و از ترانه ها لذت بردند. برخی هم روی صندلی های چوبی یا پلاستیکی نشسته و به تماشای مراسم پرداختند.
حضور پررنگ جوانان و به ویژه دختران و پسران بیست تا سی ساله در این مراسم قابل توجه بود که با ترانه های به یادماندنی آزناوور رقصیدند و دست زدند تا این مراسم یادبود به مثابه وداعی از لبنان با این هنرمند فقید فرانسوی باشد.