مراسم تحلیف حسن روحانی؛ مراسمی جنجالی!

مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران قرار است ۱۳ مرداد ماه برگزار شود ۰ عکس از گتی ایمجز

فهرست مدعوین و شرکت کنندگان در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران به مسئله مورد بحث و کم و بیش جنجالی در رسانه ها و محافل خبری و سیاسی تبدیل شده و گمانه زنی ها درباره آن ادامه دارد.

این توجه رسانه ای روز سه شنبه هم در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی سخنگوی وزارت خارجه ایران خود را نشان داد به طوری که چند سؤال درباره حضور مقامات غربی در این مراسم مطرح شد.

سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا از مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی هم برای شرکت در این مراسم دعوت شده است گفت: این دعوت از مقامات همه کشورها صورت گرفته است.

وی در عین حال گفت که برای این دعوت‌ها البته تمرکز بر روی کشورهای منطقه بوده است.

عراقچی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا از مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی هم به مراسم دعوت شده‌ است گفت: “این دعوت از مقامات همه کشورها صورت گرفته است.”

از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر جدید قطر و حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان به عنوان کسانی نام برده می‌شود که تاکنون برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین روز یکشنبه در گفت‌وگو با سایت تسنیم تصریح کرد که احتمالا بسیاری از این کشورها در سطح سران در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید حضور خواهند یافت.

در همین حال از هفته پیش اخباری درباره احتمال حضور جک استراو، وزیر امورخارجه سابق بریتانیا منتشر شده بود که خبرگزاری مهر در خبری آن را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش مهر، هیچ برنامه‌ای برای حضور جک استراو در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب ایران وجود ندارد. استراو پیش‌تر ابراز علاقه کرده بود که به ایران سفر کند و با مقامات این کشور دیدار نماید. در پی این اظهارات، وزارت خارجه ایران به سخنان وزیر امورخارجه پیشین بریتانیا واکنشی کم و بیش مثبت نشان داد.

در این میان حسین تقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که اگر جک استراو برای عذرخواهی از ملت و دولت ایران به این کشور سفر کند، ”ملت عذرخواهی آنان را می‌پذیرد، (می‌تواند) بیاید و عذرخواهی کند”.

اما در مقابل، علی مطهری نماینده مجلس ایران از چنین ایده هایی مانند حضور جک استراو وزیر امور خارجه سابق بریتانیا در مراسم تحلیف حسن روحانی استقبال کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی روز سه شنبه در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به تمایل جک استراو برای حضوردر تهران گفت: “ایشان امروز در دولت انگلستان سمتی ندارد. اگر چنین شخصیت‌هایی درخواست شرکت در مراسم تنفیذ یا تحلیف رییس‌جمهور منتخب را دارند چرا مانع شویم؟ گاهی بهبود روابط دولت‌ها از این طرق امکان‌پذیر می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند با فرستادن چهره‌هایی نظیر سیدمحمد خاتمی به برخی کشورها برخی معضلات سیاست خارجی خود را حل و فصل کند.”

وی تاکید کرد: “این روش‌ها، روش‌های مرسوم دنیای امروز است. در دنیای امروز مقامات بازنشسته سیاسی گاهی یخ روابط کشورها را آب می‌کنند.”

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: “اینکه به محض بردن اسم جک‌استراو، فورا گفته شود وی خائن است و اول باید عذرخواهی و توبه کند، بی‌معنا است.درخواست جک استراو برای حضور در مراسم تنفیذ یا تحلیف رییس جمهور منتخب حتی با هدف مذاکره با مسوولان ایرانی‌، چه اشکالی دارد؟ آیا نمی‌توان بی آنکه اصول اعتقادی و اخلاقی و منافع ملی زیر پا گذاشته شود، مذاکره کرد؟”

نماینده مردم تهران متذکر شد: “اگر بنا بر عذرخواهی جک استراو از ملت ایران باشد، اشغالگران سفارت این کشور در تهران نیز باید عذرخواهی کنند. اعتدال در چنین شرایطی به این معنا است که با عقل و تدبیر رفتار شود.”

الشرق الاوسط:
Related Post