وزیر خارجه مراکش در رابطه با جلوگیری از حمایت ایران از تروریسم با آمریکا مذاکره کرد

ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مراکش در سفر کاری اخیر خود به ایالات متحده آمریکا، در خصوص حمایت ایران از تروریسم با مقامات این کشور به گفتگو نشست.
به گزارش الشرق الاوسط، وی که در روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر جاری به آمریکا رفته بود در رابطه با مسائل بسیاری با مسئولین آمریکایی مذاکره کرد که از جمله آنها تبانی ایران با جبهه پولیساریو از طریق حزب الله لبنان عنوان شده است.
در این راستا وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن بر تلاش‌های مشترک این دو کشور در زمینه جلوگیری از حمایت ایران از تروریسم و تاثیر منفی آن بر منطقه تاکید کرد.
بوریطه روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری مراکش گفت این مذاکرات در بیان نقش موثر مراکش در امنیت منطقه مفید بوده است.
وی اضافه کرد که آمریکا در زمینه همکاری امنیتی ارزش ویژه‌ای برای مراکش قائل است و این بخش مهمی از همکاری دو جانبه آنها شمرده می شود.
وی در خصوص صحرای غربی مراکش نیز گفته که با مذاکره کنندگان وضعیت فعلی پرونده مربوطه را مطرح و تاکید کرد که سازمان ملل متحد از اتفاقات گذشته برای نتیجه گرفتن در این خصوص بهره ببرد تا از خرابی‌ها و تکرار اتفاقات جلوگیری به عمل آید.
شایان ذکر است که بوریطه روز دوشنبه با مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، برایان هوک مسئول ویژه رسیدگی به امور ایران دیدار کرده است.
وی همچنین دو روز پیش با اعضای مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از جمله تد کروز، لیندسی گراهام و تود یونگ مذاکره داشته است.
در این مذاکرات بر همکاری دوجانبه امنیتی و استحکام آن تاکید شد. در حال حاضر و در سایه حوادث و چالش‌های مطرح شده اهمیت این مذاکرات دو چندان شده است.
از سوی دیگر تصمیمات مهمی در این مذاکرات اتخاذ شد که از جمله آنها احیای گفتگوی سیاسی و استراتژی میان دو کشور است که از سال ۲۰۱۲ آغاز شد. در این زمینه قرار است که گفتگو انعطاف پذیرتر شده و بر مسائل موضوعی‌تری متمرکز شود.
از سوی دیگر قرار شد که در جلسه آینده، موضوعاتی از جمله قاره آفریقا، بازگشت مراکش به اتحادیه آفریقا و اصلاح آن، مبازه با تروریسم و جلوگیری از انتشار مجدد داعش مذاکره شود.