محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو دیدار و گفتگو کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو دیدار و گفتگو کرد.

مذاکرات هسته ای ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان امروز در ژنو آغاز شد. طرف ایرانی بسته پیشنهادی خود را با عنوان «پایانی بر تنش‌های غیرضروری، آغازی برای افق‌های تازه» ارائه کرد.

این نشست با ارائه پیشنهاد ایران برای حل و فصل بن بست موجود از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز شد، اما مذاکرات در سطح معاونان وزیر ادامه خواهد یافت.

سرپرستی هیئت مذاکره کننده ایرانی را عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه، برعهده خواهد داشت.

هیئت اعزامی گروه ۵+۱ در سطح معاونان و مقامات ارشد وزارت امور خارجه این کشورها هستند. هلگا اشمید (معاون کاترین اشتون)، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی ریابکوف از روسیه، سایمون گس از بریتانیا، ژاک او دیبر از فرانسه و هانس دیتر لوکاس از آلمان مذاکره کنندگان گروه ۵+۱ خواهند بود.

این مذاکرات که اولین دور مذاکرات از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران به شمار می رود، برای جلوگیری از اتلاف وقت به زبان انگلیسی برگزار شد.

در پایان دور نخست مذاکرات سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران کلیات طرح پیشنهادی ایران را تشریح کرد. وی واکنش اولیه مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ به پیشنهاد ایران را «خوب» خواند.

عراقچی احتمال داد مذاکرات تا بعد ازظهر فردا ادامه پیدا کند.

واکنش به مذاکرات ژنو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اولین چهره های بین المللی بود که با دید منفی به مذاکرات نگاه کرد. او با یادآوری لزوم تحریم های اقتصادی و افزایش فشار بر ایران گفت: «به نظر من کاستن از فشار تحریم ها در این زمان که تحریم ها تا این اندازه به هدف خود نزدیک شدند، اشتباهی تاریخی خواهد بود.»

با وجود آن که جامعه بین المللی این تحریم ها را عامل بازگرداندن ایران به میز مذاکره و ایجاد فرصت حل و فصل صلح آمیز پرونده اتمی این کشور می داند، نتانیاهو تاکید دارد که «در این برهه زمانی نباید کوتاه آمد و باید فشارها را افزایش داد.»

تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا و نماینده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه، وارد شدن به مذاکره با روحانی را «عاقلانه و درست» خواند.

با این وجود بلر خاطرنشان کرد با نگاهی به پیشینه مذاکرات در زمان رئیس جمهور پیشین ایران، غرب «بهتر است با چشمانی باز» وارد مذاکرات شود.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است: «علیرغم اینکه اصل نگرانی غربی ها را قبول نداشته و منصفانه نمی دانیم، ولی می توانیم این نگرانی‌ها را با استفاده از مکانیسم‌ها، معاهدات و مقررات بین‌المللی رفع کنیم.»

صالحی گفت: «موضوع هسته‌ای بالاتر از همه موضوعات است و مقام معظم رهبری شخصا سکاندار آن هستند.»

غرب تحریم های سنگین علیه ایران چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

ایران که منکر اتهامات غرب است، می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با اهداف مسالمت آمیز، نظیر تولید برق و فناوری‌های علمی انجام می‌پذیرد.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران فتوا داده است که باورها و عقاید مذهبی ما این نوع سلاح های کشتار جمعی را ابزارهای کشتار جمعی می دانند و بنابراین آنها ممنوع و از نظر شرعی حرام هستند. وی اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از سلاح های هسته ای، شیمیایی و مانند آنرا گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند.»