مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای - وین - عکس از خبرگزاری فرانسه

مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای – وین – عکس از خبرگزاری فرانسه

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد،ایران و گروه ۱+۵ تا پیش از پایان هفته آینده مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ای برگزار خواهند کرد.

افخم، امروز چهارشنبه ۱۶ مهر با اعلام این خبر گفت: «البته جزئیات آن از نظر زمان قطعی را بعداً اعلام خواهیم کرد.» به گفته وی وین میزبان این دور از مذاکرات خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تشریح روند مذاکرات گفت: «هماهنگی‌ها در حال انجام است تا مذاکرات از سر گرفته شود. در عین حال پیشرفت‌ها کند است.»

وی با این وجود نسبت آینده مذاکرات ابراز خوشبینی کرد و افزود: «درک بهتری به نسبت ماه‌های گذشته وجود دارد و این‌ها بخش‌های اشتراکی یا نزدیک‌تر طرفین است درحالی که هنوز موضوعات مهم و اصلی مورد گفت‌وگو است و اختلاف نظر وجود دارد.»

حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز غروب سه شنبه در نشست مشترک مجلس ایران و دولت ثبات در بازار این کشور را ناشی از اطمینان خاطر سرمابه گذاران نسبت به سیاست های کابینه خود دانست و گفت: «حرکت مثبت در بودجه عمرانی، ثبات در بازار، استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در ایران و تاکید مقامات خارجی برای حل و فصل سریع‌تر موضوع هسته‌ای نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در عرصه‌های مختلف درست بوده است.»

رییس جمهور ایران ابراز داشت که از وجود اختلاف نظر درباره عملکرد کابینه خود آگاه است و خاطرنشان کرد: «باید نسبت به مسائل ملی اتفاق‌نظر داشته باشیم تا تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر قدرت‌های خارجی محکم و از موضع عزت صحبت کند، زیرا هنگامی که طرف‌های مذاکره‌کننده ببینند ایران یکصدا قادر به مهار تورم و ایجاد رشد اقتصادی است، مسائل سریع‌تر حل و فصل خواهد شد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز مقام‌های ارشد ایرانی گفته‌اند که مذاکره دوجانبه در وین احتمالا بین ایران و آمریکا خواهد بود و پس از آن جلسه با حضور شش قدرت جهانی برگزار خواهد شد.

روحانی با اشاره به مذاکرات گفت: «در بخشی از مسائل با ۱+۵ به تفاهم و توافق رسیده‌ایم و بخشی باقی مانده است که باید گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.»

دور اخیر گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه ۴ مهر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به پایان رسید.

با وجود ابراز تمایل برای همکاری با مقامات غربی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیروز سه شنبه رقابت‌های کشورها در خاورمیانه را یکی از عوامل موثر در به نتیجه نرسیدن پرونده هسته‌ای ایران دانست.

وی که در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و موسسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در تهران سخنرانی می کرد، بحران‌ها در خاورمیانه را ناشی از «رقابت‌های ژئوپولوتیکی» دانست. وی تاکید که این رقابت ها و ناآرامی ها سبب شده تا «بحران سوریه و موضوع هسته‌ای ایران» به راه حل مطلوب نرسند.

وزیر امور خارجه ایران چنین بحران هایی را نتیجه تلاش کسانی خواند که در این طولانی تر شدن روند مذاکرات نفع دارند. وی در تشریح این امر گفت: «کسانی که در بحرانی نشان دادن پرونده اتمی ایران منافعی دارند، تلاش دارند تا این “بحران ساختگی” ادامه پیدا کند.»

ظریف بازیگران منطقه را مسئول این «بحران» خواند و تصریح کرد: «این بحران از سوی برخی از بازیگران در منطقه تبلیغ شده تا پوششی را برای توجیه اهداف استراتژیک کوتاه مدت آنها در منطقه ایجاد کند.»

وی با تاکید بر آن که مذاکرات در طول کابینه حسن روحانی، رییس جمهور اعتدالگرای ایران، با مذاکرات کابینه محمود احمدی نژاد، رییس جمهور محافظه کار دوره پیشین این کشور، تفاوت اساسی دارد، گفت: «کشورهای طرف مذاکره با ایران باید واقعیت ها درباره مساله هسته ای ایران را بپذیرند. شرایط با ۱۰ سال پیش متفاوت است و نمی توان به گذشته بازگشت.»