ملاقات سه‌جانبه روز دوشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) میان کری، ظریف و اشتون در مسقط

ملاقات سه‌جانبه روز دوشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) میان کری، ظریف و اشتون در مسقط

در حالی که تنها حدود دو هفته به پایان ضرب الاجل هسته ای باقی مانده، دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای سه جانبه بین وزیران خارجه ایران و آمریکا و با حضور کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری ها، میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران و چگونگی لغو یا تعلیق تحریم‌ها از مهم‌ترین محورهای این مذاکرات بود و گفته می شود طرفین به توافقاتی دست یافته اند هر چند هنوز معلوم نیست این توافقات و تحولات مثبت تا چه اندازه شرایط را برای توافق نهایی هسته ای در مهلت اندک باقی مانده فراهم می کند.

آقای ظریف هنگام ورود به مسقط و پیش از آغاز مذاکرات سه جانبه به خبرنگاران گفته بود، لغو تحریم‌ها و میزان غنی‌سازی ایران مهم‌ترین موضوع‌های حل نشده هستند.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفتگویی با وب‌گاه دفتر خامنه‌ای که متن آن به شکل بی‌سابقه‌ای هم‌زمان با مذاکرات مسقط منتشر شد، ضمن تاکید بر نقش رهبر جمهوری اسلامی در تعیین خطوط کلی مذاکرات، گفتگوهای عمان را کلیدی خواند.

در پایان این دور از مذاکرات جان کری وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت، «سخت درحال کار کردن هستیم» و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد: «در نهایت پیشرفت می‌کنیم.»

در این میان دیگر مقامات کشورهای شرکت کننده در مذاکرات و یا کشور میزبان این دور از مذاکرات یعنی عمان نیز به اظهارنظرهای متفاوتی درباره این مذاکرات پرداخته اند.

یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان صبح دوشنبه گفته است، در مذاکرات سه‌جانیه در مسقط درباره “مسائل بزرگی” توافق شده و انتظار می‌رود درباره مسائل باقیمانده نیز راه‌حل‌هایی به دست بیاید.

سایت “ایران هسته‌ای” که ظاهرا توسط نزدیکان به تیم مذاکره‌کننده‌ای پیشین ایران اداره می‌شود، روز یک‌شنبه در گزارشی نوشت، پیشنهادهای آمریکا در مورد تحریم‌ها تا کنون راضی‌کننده نبوده و چنانچه در مسقط پیشنهاد تازه‌ای مطرح نشود مذاکرات شکست خواهد خورد.

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته است: «رسیدن به توافق تا ۳ آذر کار بسیار دشواری است اما ناامید نیستیم.»

معاون وزیر امور خارجه شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در هتل بوستان مسقط موضوع دو روز مذاکره سه جانبه میان ایران، آمریکا و هماهنگ کننده ۱+۵ را در مسقط ادامه بحث ها پیرامون موارد اختلافی شامل مساله غنی سازی و چگونگی برداشته شدن تحریم ها عنوان کرد و گفت: «این مذاکرات بطور مشخص بر روی راه حل هامتمرکز بود.»

در این میان مقامات آمریکا روز دوشنبه، ۱۹ آبان، اعلام کردند که ایران بر اساس درخواست آمریکا موافقت کرده تا یکی از فعالیت های مناقشه‌برانگیز مربوط به غنی‌سازی سریع‌تر اورانیوم را متوقف کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گزارش محرمانه‌ای در مورد ایران به اعضای خود ارائه کرد و موردی که در آن ذکر شده‌ بود این بود که ایران از ماه سپتامبر، دو ماه پیش، به این‌ سو به طور متناوب به سانتریفیوژهای آی‌آر-۵ خود گاز اورانیوم طبیعی تزریق کرده‌ است.

آی‌آر-۵ یکی از چند مدل جدید سانتریفیوژ است که ایران برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای قدیمی آی‌آر-۱ به دنبال استفاده از آن بوده‌ است؛ سانتریفیوژ آی‌آر-۱ متعلق به دهه ۱۹۷۰ که ایران هم‌اینک از آن استفاده می‌کند ایرادهای کاری زیادی دارد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره به خبرنگاران گفت: «به محض این‌ که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مطلب را گزارش کرد ما موضوع را با ایران در میان گذاشتیم و مسئله بلافاصله حل و فصل شد.»

وی افزود: «ایرانی‌ها تأیید کردند که دیگر فعالیت مورد اشاره آژانس را ادامه نخواهند داد و بنابر این مسئله حل شد.»

هر چند که به گفته یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای، ایران در پیغامی به آمریکا اعلام کرده است که تنها برای شنیدن به مسقط می رود و هر آنچه باید می گفت را در مذاکرات پیش از این بیان کرده است اما به نظر می رسد روزهای آینده برای دیپلمات ها روزهای سختی خواهد بود .

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند گام‌های لازم را برای شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای خود بر نداشته و در مورد روشن شدن ابعاد احتمالا نظامی آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اندازه کافی همکاری نمی‌کند.

ایران این اتهام را رد کرده و هدف فعالیت‌های خود را استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اعلام می‌کند.