رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد پنج بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه ۲۸ دی ماه وارد تهران می شوند و حضور این بازرسان به منظور «راستی آزمایی نیست» و بازرسان تنها به عنوان ناظر «بر اساس چارچوب توافق ایران و ۱+۵» وارد تهران می شوند.

کمالوندی درباره حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران به خبرگزاری مهر گفت: «تعداد بازرسان احتمالا پنج نفر خواهد بود. بازرسان ۲۸ دی ماه وارد تهران می شوند و از روز ۲۹ دی ماه اقدامات لازم برای اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک را آغاز خواهند کرد.»

از آن جایی که گزارش بازرسان برای ادامه روند مذاکرات ضروری است، ادامه مذاکرات ایران و آژانس به ۱۹ بهمن موکول شد.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد مذاکرات ایران و آژانس که قرار بود اول بهمن ماه جاری (۲۱ ژانویه) در تهران برگزار شود «به دلیل اجرای برنامه اقدام مشترک» به ۱۹ بهمن ماه (۸ فوریه)موکول شد.

ایران روز ۲۰ آبان در بیانیه ای که به امضای یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران رسید، توافق کرد تا در شش مورد با آژانس همکاری کند.

نجفی در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: «ایران از شش مورد توافق با آژانس گام اولیه را که بازدید بازرسان از کارخانه آب سنگین اراک بود، انجام داده است. ایران چهار مورد بعدی را نیز به اطلاع آژانس می رساند.»

تاکنون بازدید از کارخانه آب سنگین اراک است که انجام شده و طبق گفته مقامات ایرانی بازدید از معدن گچین اورانیوم بندرعباس نیز به زودی انجام می شود.

با تداوم همکاری ها میان ایران و آژانس، و کاهش اختلافات میان ایران و ۵+۱ درباره جزییات تواقفنامه ژنو، این توافقنامه از روز ۳۰ دی ماه اجرا خواهد شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده اتمی ایران اعلام کرد: «همه تحریم های ذکر شده در توافقنامه ژنو از روز ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) توسط قدرت های جهانی “تعلیق” می شود و ایران هم اجرای تمام تعهدات خود را آغاز می کند.»

عراقچی «آزاد شدن ۴/۲ میلیارد دلار دارایی ایران توسط طرف غربی» و «تبدیل مواد غنی شده به اکسید و رقیق سازی آن» از سوی ایران را تنها استثناهای این توافق خواند و افزود: این موارد هم «به تدریج و در یک دوره شش ماه صورت می گیرند.»