سردرگمی در صفوف رژیم در پی پیشروی مخالفان در حلب

مبارزان اجناد الشام به سوی نیروهای نظام در حلب آتش می گشایند – عکس از خبرگزاری فرانسه

مبارزان اجناد الشام به سوی نیروهای نظام در حلب آتش می گشایند – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه برای فراهم کرن شرایط به جهت دعوت برای دور جدیدی از مذاکرات سوریه در ژنو در پایان ماه جاری تلاش می کند، منابع فرانسوی تأکید کردند جان مارک آیرولت وزیر خارجه فرانسه از همتای آمریکایی خود، جان کری، پیامی دریافت کرد که یک تیم از کارشناسان آمریکایی برای مذاکراه با هیئت مشابهی از روسیه در موسکو حضور دارد، و یکی از نقاط اساسی که طرف آمریکایی سعی دارد از روس ها به دست آورد، تعهد برای آتش بس کلی در حلب به مدت پنج تا هفت روز است. منابع افزودند مذاکرات به مرحله پایانی رسیده است و در نتیجه ممکن است در زوهای  اندک آینده چیزی اعلام شود.

اما در زمینه میدانی، حمله جدیدی که مخالفان بر ضد نیروهای نظام بشار اسد و متحدانش از محورهای متعددی در غرب شهر حلب و حومه جنوبی آن آغاز شده است، در حال به ثمر رسیدن است. منابع ارشد در اپوزیسیون تأکید کردند نیروهای نظام و متحدان آن ها عقب نشینی هایی کردند.

منابع  بارزی از مخالفان در حلب به «الشرق الأوسط» گفتند: «نبردهای جدید نیروهای نظام را مجبور کرد نقش ها را با متحدان خود تقسیم کند، و با وجود سردرگمی زیاد، نیروهای خود را مجدداً در جبهه ها توزیع کند».

از سوی دیگر منابع نظامی در «جیش الفتح» به «الشرق الأوسط» گفتند: « در پی این نبردها نیروهای نظام و متحدان آن ها دچار فروپاشی گسترده ای شدند، که بر اثر بمباران شدید موشکی و خمپاره ای در هنگام آغاز نبرد بود». آن ها تإکید کردند: «نیروهای نظام با تبادل اتهامات از مواضع خود عقب نشینی کردند». منابع افزودند چندین مورد فرار از شهر را در میان فرماندهان نظام از طریق جاده خناصر به سوی شهر حماه رصد کردند.

این منابع ادامه دادند: «ما به دنبال شکستن محاصره حلب بودیم، اما اینک گزینه فتح حلب، همانند فتح شهر ادلب و دیگر مناطق استان در بهار ۲۰۱۵ ممکن شده است». آن ها اشاره کردند: « مخالفان به محله حمدانیه در غرب شهر حلب رسیدند و نبردها پیرامون آکادمی نظامی و آکادمی توپخانه آغاز شده است، و نیروهای مهاجم توانستند کنترل روستای الشرفه در حومه جنوبی حلب را به دست بگیرند».