نگرانی های بین المللی از هدف قرار دادن مواضع «غیر تروریستی» در سوریه توسط مسکو… دعوت برای دخالت خلیجی – ترکی

متصاعد شدن دود در شهر تلبیسه در حومه حمص پس از بمباران شدن توسط هواپیماهای روسیه – عکس از مرکز رسانه ای حمص- آسوشیتد پرس

متصاعد شدن دود در شهر تلبیسه در حومه حمص پس از بمباران شدن توسط هواپیماهای روسیه – عکس از مرکز رسانه ای حمص- آسوشیتد پرس

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که اشتون کارتر وزیر دفاع این کشور از معاونان خود خواست برای هماهنگی در خصوص عملیات هوایی بر فراز سوریه و جلوگیری از برخورد جنگنده های دو کشور، با مسؤلان وزارت دفاع روسیه کانال های ارتباطی برقرار کنند. پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، گفت که هنوز مشخص نشده است که این مذکرات چه زمانی آغاز خواهد شد و چه کسانی در آن شرکت خواهند کرد.

اما با وجود این هماهنگی، روز گذشته ایالات متحده در خصوص حملات هوایی که جنگنده های روسی برای اولین بار در روز گذشته در سوریه انجام دادند ابراز نگرانی کرد، زیرا این حملات بدون هماهنگی قبلی با واشنگتن انجام شد.

فرانسه نیز از حملات روسیه ابراز نگرانی کرد، به طوری که لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور روز گذشته از نیویورک گفت: «نشانه هایی وجود دارد که حملات روسیه داعش را هدف قرار نداده است و باید اهدافی که هواپیماهای روسیه بمباران کردند مورد بررسی قرار گیرند».

در همین راستا، منابعی از مخالفان سوری تأکید کردند که حملات روز گذشته روسیه هیچ کدام از مواضع متعلق به سازمان «داعش» را هدف قرار نداد، بلکه مواضعی غیرنظامی و همچنین مواضعی متعلق به «ارتش آزاد» در حومه شمالی حمص را هدف قرار دادند که تعدادی کشته بر جای گذاشت.

احمد العاصمی، یکی از فرماندهان «ارتش آزاد» به نوبه خود از تقسیم نقش ها بین مسکو و واشنگتن در سوریه ابراز نارضایتی کرد و گفت: «کار برنامه ریزی شده بود، و انتظار می رود در روزهای آینده روسیه حملات گسترده تری انجام دهد، و این امر نیازمند دخالت فوری عربی است».

اما رضوان زیاده، مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک سوریه در واشنگتن گفت: « در ساعت های گذشته، و پس از آغاز فعالیت نظامی روسیه در خاک سوریه، این کشور  وارد «نقطه عطف خطرناکی» شد». وی خواستار اقدام نظامی خلیجی – ترکی برای مقابله با این امر شد.