کندی به «الشرق الاوسط»: هماهنگی در راستای گسترش توانمندی های حوزه امنیت سایبری صورت می گیرد

لندن : مساعد الزیانی

در نمایشگاه هوایی فارنبرو انگلستان و در میان آن همه همهمه و هواپیما و تجهیزات نظامی و جنگنده با دکتر توماس کندی مدیر عامل اجرایی شرکت ریتیون قرار ملاقات داشتم، تا با او درباره برنامه ها و طرح های راهبردی این شرکت به در منطقه خاورمیانه و به ویژه در سعودی و امارات گفتگو کنم.

وقت ملاقات ما ساعت ۸ صبح به وقت لندن بود. کندی به غرفه شرکت در نمایشگاه که وارد شد، با صدای بلند به کارکنانش سلام کرد، و بعد هم به طرف جایگاه ویژه اجرای مصاحبه رفتیم. او درباره طرح های شرکت در سعودی، و امارات خیلی خوش بین بود و گفت که در طرح های راهبردی این شرکت، حمایت از سند چشم انداز «۲۰۳۰ سعودی» شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مد نظر گرفته شد. این همکاری با تاسیس شعبه ریتیون در سعودی کلید خورد.

دکتر کندی توضیح داد: «ریتیون» به دنبال گسترش همکاری در زمینه اجرای پروژه های نظامی مشترک با سعودی و نیز هماهنگی در راستای گسترش توانمندی های حوزه امنیت سایبری است. این شرکت در پی دست یابی به هدف راهبردی در خصوص بومی سازی ۵۰ درصدی صنایع نظامی در آینده است، که فواید سرشاری برای سامانه ها و توانمندی های دفاعی سعودی و ریتیون خواهد داشت. متن این گفتگو در زیر می آید:

استراتژی شرکت ریتیون در آینده چیست؟

 نمایشگاه هوایی فارنبرو فرصتی برای دیدار و گفتگو با کارگزاران شرکت فراهم کرده، که طی آن درباره نیازمندی های آنان برای سرمایه گذاری در زمینه گسترش توانمندی های دفاعی برای مقابله با تهدیدهای فزاینده آگاه می شویم.

در سعودی، برنامه راهبری شرکت، حمایت از «سند چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی» است. این سند توسط شاهزاده محمد بن سلمان پایه ریزی شد. این برنامه با راه اندازی شرکت «ریتیون سعودی» کلید خورد. مدیریت این شرکت به سعودی ها واگذار خواهد شد تا بتوانند خدمتگزار مردم این کشور باشند. شرکت یاد شده در واقع مکانی برای آموزش جوانان و کارآموزان و فارغ التحصیلان در حوزه های گوناگون کارآفرینی است.

ریتیون قراردادهای متعددی با سعودی امضا کرده است. ممکن است در این باره بیشتر توضیح دهید؟

بله. ما در حال حاضر با «سازمان صنایع نظامی سعودی» در راستای اجرای این تفاهم نامه ها همکاری می کنیم اما در عین حال به دنبال گسترش همکاری و پروژه های مشترک با سازمان در حوزه های نظامی گوناگون در سعودی هستیم.

 

نیازمندی های سعودی در بخش صنایع نظامی را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم، ما می توانیم در راستای آموزش حرفه ای نیروهای جوان و نیز گسترش توانمندی های دفاعی و هوایی سعودی نقش آفرینی کنیم. در واقع، این همکاری فرصتی برای همه فارغ التحصیلان و دانش آموختگان است تا  تجربه های عملی و آموزش های ضروری برای راه اندازی شرکت های هوایی و سامانه های دفاعی کسب کنند.

 

فکر می کنید این پروژه با چه چالش هایی روبروست؟

چالش اصلی همان اجرای مفاد تفاهم نامه ها وقراردادها و ایجاد بستر مشترک برای درک نیازمندی های متقابل در راستای دست یابی به اهداف مورد نظر است. ما به دنبال جذب شرکایمان در حوزه صنایع نظامی سعودی هستیم تا بتوانیم در کنار یگدیگر شرکت پیشتاز در حوزه سامانه های دفاعی و پشتیبانی هوایی در جهان (شرکت ریتیون سعودی) را توسعه دهیم.

لطفا کمی بیشتر درباره تفاهم نامه امنیت سایبری با سعودی توضیح دهید.

امنیت سایبری بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت های «ریتیون» را تشکیل می دهد. در این راستا، تفاهم نامه ای که با شرکت «آرامکو سعودی» امضا شده بستری برای همکاری مشترک در راستای ایجاد راهکارهای موثر در زمینه امنیت سایبری فراهم می کند. این راهکارها ممکن است برای شرکت آرامکو یا حتی برای توسعه زیرساختاری موثر در فعالیت های آرامکو در سعودی مطرح شوند. ما با نهادهای وابسته به «آرامکو سعودی» و دولت در زمینه گسترش توانمندی های امنیت سایبری این کشور همکاری می کنیم.

آیا پروژه های دیگری هم در سعودی در دست اقدام دارید؟

سابقه همکاری ما با سعودی به بیش از ۵۱ سال برمی گردد و این مایه افتخار است. فعالیت «ریتیون» با «برنامه هوک» و «برنامه پاتریوت» آغاز شد. برنامه مهم دیگری با عنوان «بیس شیلد» را راه اندازی کردیم و الان نیز در صدد اجرای برنامه ای به نام «الدرعیه» هستیم.

ما چندین سال با «نیروهای هوایی سلطنتی سعودی» و «نیروهای پدافند هوایی سلطنتی سعودی» همکاری کردیم و الان هم این همکاری با نهادهای نظامی دیگر و نیز با وزارت کشور ادامه دارد. شرکت ضمن گسترش همکاری با آرامکو سعودی کاملا به این موضوع آگاه است که راه اندازی شرکت «ریتیون سعودی» در راستای تلاش های شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای اجرای سند چشم انداز ۲۰۳۰ قرار دارد. این شرکت در پی دست یابی به هدف راهبردی در خصوص بومی سازی ۵۰ درصدی صنایع نظامی در آینده است که فواید سرشاری برای سامانه ها و توانمندی های دفاعی سعودی و ریتیون خواهد داشت.

آیا برنامه ای برای گسترش دامنه فعالیت شرکت در منطقه به ویژه در سعودی و امارات در نظر دارید؟

بله. برنامه ما شرکت «ریتیون سعودی» است. این شرکت از امکانات توسعه و تولید برخوردار خواهد بود. اقدامات بومی کردن تنها به بخش صنعتی محدود نشده بلکه بخش های طراحی و توسعه به ویژه در بخش پدافند هوایی و موشکی و رهگیری و ساختارهای امنیتی و امنیت سایبری را نیز دربر می گیرد. «ریتیون سعودی» در سه حوزه مهم فعالیت می کند. در خصوص سامانه پدافند هوایی، این شرکت در نظر دارد تا با اجرای پروژه مشترک با «سازمان صنایع نظامی سعودی» به تقویت توانمندی های دفاعی این کشور بپردازد. ریتیون همچنین با شرکت امنیت سایبری سعودی برای گسترش توانمندی های کشور در این زمینه همکاری می کند.

 شرکت ریتیون در حوزه فناوری و نوآوری فعالیت می کند و در بخش دفاعی و امنیت در سراسر جهان تخصص دارد. مقر اصلی شرکت در شهر والتم در ایالت ماساچوست آمریکا است. حجم فروش این شرکت در سال ۲۰۱۷ به ۲۵ میلیارد دلار رسید و حدود ۶۴ هزار کارمند در سراسر جهان دارد.