لندن: جمیله حلفیشی
استفانی فایر هیچ گاه آرزوی وارد شدن به جهان مد را نداشت ولی هم اکنون یکی از موثرترین افراد در این عرصه است. وی حالا بعد از ناتالی ماسینی مدیر شورای مد بریتانیا شده است و در کنار آن نیز مدیر بخش برنامه ریزی شرکت « Farfetch» است.
استفانی فایر سال ۱۹۹۹ از دانشگاه آکسفورد فارغ التحصیل شد. او بعد از آن خیلی ناگهانی وارد حرفه خبرنگاری مد در نیویورک شد. وی فقط در نظر داشت که چندماه در این زمینه آموزش ببیند تا بعد از آن به زادگاهش بازگردد اما این چندماه تبدیل به چند سال شد.
در نیویورک در سازمان روابط عمومی و سپس خانه مد «ایسی میاکی» و بعد از آن مجله «فوگ» مشغول شد. می‌توانست تا آخر در این مجله فعالیت کند ولی ۳ سال بیشتر آنجا نماند و بعد از آن در سال ۲۰۰۸ به لندن بازگشت. دلایل بازگشت او یکی ازدواج بود و دیگری تاسیس پایگاه اینترنتی « Net-a-Porter» با همکاری ناتالی ماسینی. بعد از آن پایگاه اینترنتی « The Outnet » را پایه گذاری کرد. بر کسی پوشیده نیست که او بیشتر از اینکه به روزنامه نگاری علاقمند باشد به مدیریت گرایش دارد.
وی یکی از کم سن و سال‌ترین کسانی است که مدیریت شورای مد بریتانیا را با ۳۹ سال سن بر عهده گرفته است. او همچنین ثابت کرده است که در زمینه مدیریت و تکنولوژی موفق است. اما امسال همه چشم‌ها به سمت او دوخته شده و انتظار می‌رود که هفته مد لندن را وارد مرحله‌ای جدید کند و با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی جهانی، جایگاه جهانی آن را حفظ کند. چرا که صنعت مد بریتانیا به دلیل خروج این کشور از اتحادیه اروپا شرایط بغرنجی را پشت سر می‌گذارد اتفاقی که ممکن است چالش‌های زیادی در پی داشته باشد خصوصا که بیشتر طراحان لباس متعلق به کشورهای خارجی هستند.
در همین راستا صحبتی با استفانی فایر در حاشیه هفته مد بریتانیا داشتیم که به شرح زیر است:
– در ابتدا باید بگویم که من خیلی خوشحالم که وارد شورای مد بریتانیا شدم. این یعنی اینکه من با انسان‌هایی همکاری می‌کنم که در همه زمینه‌ها الهام بخش هستند. یکی از اهداف من نیز این است که تاثیر خود را در این شورا بگذارم کاری که ناتالی مایسنی در ۵ سال ریاست کرد. به نظرم این دوره به خاطر تغییراتی که جهان مد شاهد آن است خیلی خاص است. شاید کمی نگران کننده باشد ولی من به آن به عنوان یک فرصت برای موفقیت نگاه می‌کنم. خود من نیز خیلی مشتاق هستم که هفته مد را طور دیگری معرفی کنم. هفته‌ای که صرفا برای نوآوری نیست بلکه قهرمانان آن بازرگانانی هستند که در زمینه تبدیل لندن به یک مرکز تجاری نقش بسزایی داشتند.
– پیش بینی اندازه تاثیر «بریکست» بر هفته مد بریتانیا سخت است. در طول یک سال و نیم گذشته در کنفرانس‌های متعددی شرکت کردیم همینطور که پژوهش‌های زیادی در خصوص تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر صنعت مد داشتیم. با طراحان لباس تازه کار و پیشکوست نیز جلسات زیادی داشتیم تا از نظرات آنان مطلع شویم. در آخر به سه نکته رسیدیم که عبارت بودند از جذب و حفظ جوانان توانمند ، دسترسی آسان به اتحادیه اروپا و پایین آوردن مالیات گمرکی. در واقع برای توسعه این بخش و کم کردن آثار  «بریکست»  بر آن نیازمند پشتیبانی دولت هستیم. دغدغه ما اول از همه پشتیبانی از افراد توانمند است در ثانی تاکید بر اینکه همه جوانان از همه جای دنیا حق تحصیل در آموزشگاه‌های بریتانیا را دارند چرا که این تنوع ملیتی است که به لندن شکل و هویت می‌بخشد.
– تجارب من در « Farfetch» خیلی مهم بوده است و به همین خاطر تصمیم دارم که بدون هیچگونه پیش بینی قبلی،  آنچه را که یاد گرفتم اینجا پیاده کنم.  درست است که تنظیم وقت و استفاده از آن برای انجام دو کار همزمان سخت است ولی غیر ممکن هم نیست.
– به عنوان مدیر شورای مد بریتانیا باید با پشتیبانی هیئت مدیره ، دست اندرکاران، طراحان و از طریق برنامه ریزی‌های از تجربه خودم استفاده کنم. صنعت مد بریتانیا قوی است و تاثیر زیادی در همه سطوح دارد طبق آخرین آمار این صنعت سالانه ۳۲ میلیارد پوند استرالیایی وارد چرخه اقتصاد می‌کند و برای نهصد هزار نفر تولید اشتغال می‌کند. بنابراین خیلی مهم است که تمام سعی خود را بکنیم که با نوآوری و اهمیت بیشتر این رشد را حفظ کنیم چرا که این اتفاقات جزئی از هفته بریتانیا بوده و هست.
– نمی‌توانیم فقط با حرف و تعریف اهمیت خود را نسبت به استعدادها و توانایی‌های طراحان نشان دهیم در حالیکه می‌دانیم بعضی از آنها توانایی ساختن اسم و رسمی برای خود ندارند. وظیفه من این است که از آنان حمایت کنم از همان ابتدا که سنگ بنای شرکت هایشان را می‌گذارند تا زمانیکه به جایگاه جهانی دست پیدا کنند. بنابراین ما نه کسانی که کمکمان کنند را کم داریم و نه استعدادهایی که این به هفته مد توانایی رقابت در سطح نوآوری را بدهد.
– در دنیایی که به خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی و اینترنت همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد عرصه مد نیز باید پا به پای آنها پیش برود که بنظرم این اتفاق هم افتاده است. دنیای دیجیتال به خیلی از طراحان کمک کرده است به جایگاه‌هایی برسند که بدون آن قطعا این موفقیت حاصل نمی‌شد. بنابراین دیجیتال جزء لاینفکی از جهان مد شده است. به نظرم شورای مد بریتانیا قبل از ورود من به آن نیز خوب توانسته بود که در استفاده از دنیای دیجیتال پیشرو باشد و از آن به خوبی استفاده کند. در سال ۲۰۰۰ وارد یک چالش شدیم و آن وارد کردن مصرف کننده در دنیای نمایش لباس بود. این برای معروف کردن طراحان مبتدی و پیشرفته و بازاریابی برایشان خیلی مهم بود. دست پیدا کردن به خیل عظیمی از طرفداران جدید بیشتر از آنکه مضر باشد مفید هم هست و این فرصتی بود که شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما قرار داد. «فروش بلافاصله بعد از نمایش لباس» نیز یکی از استراتژی‌های مهم ما بود . به اضافه اینکه تمام نمایش‌ها از طریق پایگاه شورای مد به طور زنده پخش می‌شود و تمام طراحان تشویق به پخش این نمایش‌ها در پایگاه‌های اینترنتی شخصی خودشان می‌شوند.
اهمیت این موضوع به خاطر این است که دنبال کننده این برنامه‌ها احساس می‌کند که حتی در صورت عدم حضور از اهیمت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و به همین دلیل وفاداری آنها به ما بیشتر نیز می‌شود.خانه‌های مد بسیاری از جمله « Burberry» و «Topshop» در این زمینه پیشگام و پیشرو هستند. این  اتفاق و همچنین بازخوردهای مثبت باعث خوشحالی ما می‌شود.
– بر هیچ کس پوشیده نیست که طراحان در ابتدای راه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. به حکم تجربه این برای همه ما آشکار است. بنابریان ما قصد کمک به آنها داریم  تا در زمینه‌های هنری و تجاری پیشرفت کنند. می‌خواهم این آگاهی را بوجود بیاورم که دنیای مد فقط محدود به طراح و مدلینگ نیست بلکه خیلی بیشتر از آن است وقتی این مفهوم جا بیفتد در واقع در ساختن یک آینده جدید سهیم شده‌ام. مشکل اینجاست که این اتفاق نیازمند کارهای میدانی بسیاری است من خودم ذاتا دوست دارم نتایج را لمس کنم برای همین هم هست که بیشتر روی امورز متمرکز می‌شوم که نتیجه بدهد. به طور مثال در این راستا با دانشگاه کسب و کار لندن شروع به همکاری کردیم.
ولی از آنجاییکه فقط به گروه کمی از طراحان دسترسی دارد به این نتیجه رسیدیم که نیازمند عقل‌های تجاری بیشتری هستیم تا به تعداد بیشتری از طراحان کمک کنند. یا در واقع آنها باید با بازرگانانی در زمینه مد آشنا شوند تا از تجربه‌های آنها استفاده کنند. باید طراحان را به اهمیت تشکیل یک گروه متکامل که در برگیرنده نوآوری و عمل است آگاه کنیم تا ضامن موفقیت و تداوم آنها باشد.
– قدرتی که شورای مد بریتانیا نسبت به بقیه دارد به این خاطر است که ما اعتقاد داریم که باید خود را هم راستا با تکنولوژی و به همان سرعت پیشرفت دهیم. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ با استودیو « Digital Domain» شریک شدیم که در زمینه کارهای محتوایی فعال است و بر تجارب تعاملی استوار است تا زمینه محتوایی خود را بهبود ببخشیم و این فرصت را به طراحان بدهیم که با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. هنوز هم ایده‌ها و برنامه‌های زیادی داریم که یکی از آنها همکاری با گوگل است که در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد.
– زیبایی کار من در این است که همزمان با دست اندرکاران، بازرگانان و طراحان در ارتباط هستم چرا که آنها بدون استثناء برای تحقق یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند و این اتفاق برای آنها به عنوان فرهنگ در این مجموعه جا افتاده است که تاثیرات مثبت زیادی روی صنعت مد داشته است. اما چالش بزرگی که خود را با آن روبرو ساختم این بود که بعد از اینکه در جایگاه مدیریت نشستم باید تمام موفقیت‌های مدیران قبل از خود را لحاظ کرده و توسعه دهم تا بتوانم یکی مثل آنها باشم.