مخالفت مقتدی صدر با تشکیل دولت براساس سهمیه‌بندی در عراق

رهبر جریان صدر عراق ضمن مخالفت با تشکیل دولت براساس سیستم سهمیه‌بندی در عراق تاکید کرد، در دولتی که براساس مذهب‌گرایی یا قوم‌گرایی باشد شرکت نخواهیم کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، مقتدی صدر از ائتلاف سائرون که در انتخابات با کسب ۵۴ کرسی جایگاه اول را به دست آورد حمایت کرد و در کنار حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق در راستای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان که امکان تشکیل دولتی جدید را فراهم کند، تلاش‌هایی را آغاز کرد.
اما ائتلاف دیگری به رهبری نوری مالکی و هادی العامری با این ائتلاف در رقابت هستند.
صدر با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «ما هرگز به خانه اول بازنخواهیم گشت و هیچ بازگشتی به سهمیه‌بندی‌ها،‌ مذهب‌گرایی‌ها، قوم‌گرایی‌ها و فساد وجود نخواهد داشت. اگر به اینها بازگردند ما با آنها مشارکت نخواهیم کرد بلکه از طریق پارلمان با آنها مخالفت خواهیم کرد.»
وی افزود: «از طریق پارلمان به مخالفت با آنها بر خواهیم خواست و از حکومتی حمایت خواهیم کرد که به خواست عراقی ها تشکیل شود و با حضور وزیران تکنوکرات (فن سالار) در خدمت شهروندان این کشور باشد.»
نتایج انتخابات پارلمانی مه گذشته با تایید دادگاه فدرال در ۱۹ اوت قطعی شد.
فراکسیون‌های پیروز انتخابات همچنان در حال رایزنی برای تشکیل ائتلاف بزرگتر در پارلمان جهت تشکیل دولت جدید هستند.
در همین راستا، فواد معصوم رئیس جمهوری عراق از برت مک‌گورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا و سفیر آمریکا در عراق برای بررسی تحولات مذاکرات تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان استقبال کرد و گفت: نشست پارلمان جدید روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
مک‌گورک در بیانیه ای اعلام کرد: کشورش به اراده این ملت احترام می گذارد و از ثبات عراق حمایت می کند.
گفتنی است دولت مبتنی بر سهمیه ها در قانون اساسی عراق لحاظ نشده ولی بعد از اشغال این کشور توسط آمریکا به یک رویه تبدیل شده است. بر این اساس رئیس جمهور از میان کردها، رئیس مجلس از میان سنی ها و نخست وزیر از میان شیعیان تعیین می شود.
الشرق الاوسط:
Related Post