نوری المالکی نخست وزیر عراق

نوری المالکی نخست وزیر عراق

بغداد، اربیل – الشرق الاوسط: نوری مالکی نخست وزیر عراق، درخواست آمریکایی ها و اروپایی ها برای تشکیل کابینه مشارکت ملی و نیرومند را جهت رویارویی با پیامدهای امنیتی کشور رد کرد. او روز چهارشنبه( ۴ تیر) طی اظهاراتی، همه این احتمالات را از میان برد. مالکی حمله تندی علیه رقیبان سیاسی اش انجام داد و آنان را “متمرد علیه قانون اساسی” نامید و این اشاره ای به مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان و اسامه نجیفی رییس پارلمان عراق است. مالکی در حرکتی که نشانگر تمسک نیرومندش به دوره جدید نخست وزیری است، درخواست تشکیل دولت نجات ملی را به عنوان “تلاش برای چیرگی بر دموکراسی نوپا و دور زدن قانون اساسی” توصیف کرد.

همچنین شاهدان عینی گفتند که عناصر مسلح “داعش” حوزه نفتی “عجیل” در جنوب کرکوک را تصرف کرده اند که ۹۱ چاه را در بر می گیرد و بیست هزار بشکه نفت تولید می کند. از سوی دیگر، در حالی که نخستین گروه از مستشاران نظامی روز چهارشنبه فعالیت خود را در بغداد آغاز کردند، مسوولان آمریکایی فاش ساختند که دولت باراک اوباما امکان احیای نیروهای “بیداری” عشایر را بررسی می کنند. این نیروها سال ها پیش در کنار نیروهای آمریکایی علیه سازمان “القاعده” جنگیدند.

هم اکنون چشمان دولتمردان آمریکایی متوجه نیروهای “بیداری” سنی است که در کنار نیروهای آمریکایی علیه سازمان القاعده می جنگیدند. هدف از این امر، بازسازی و حمایت از آنها جهت رویارویی با سازمان “دولت اسلامی عراق و شام” است که اغلب مناطق شمالی و غربی عراق را تصرف کرده اند.

گفتنی است، این شبه نظامیان سنی در جنگی که در کنار نیروهای آمریکایی علیه سازمان القاعده انجام دادند با مخاطرات استثنایی رو به رو شدند، اما دولت عراق آنان را به حاشیه راند و از حمایت سیاسی و مالی که برای بقایشان ضروری بود، محروم شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسوولان آمریکایی گزارش داد این ها امید دارند سنی ها بار دیگر در راه نبرد علیه عصانگران جدید به حرکت بیافتند. در حالی که باور بر آن است که حدود ۳۰۰۰ جنگجو از نیروهای اساسی “داعش” که بسیاری از آنان خارجی هستند، در عراق حضور دارند. مسوولان آمریکایی نگران هستند این سازمان دو برابر این تعداد از سنی های عراق را سازماندهی کند و بدین ترتیب کشور را به گرداب جنگ فراگیر داخلی بکشاند.

طبق گزارش یاد شده، این سناریو، کاخ سفید، وزارت خارجه و سازمان سیا را وادشت تا در جستجوی انگیزه هایی باشد تا شمار هر چه بیشتری از اهل سنت خشمگین را از جنگ دور نگه دارد.

دولت باراک اوباما می داند بازسازی جنبش “بیداری” عشایری که مورد حمایت نیروهای آمریکایی در مناطق سنی نشین در غرب و شمال عراق بود، مشکل است. این دولت هیچ نوع برنامه فوری برای مسلح کردن یا اعطای کمک مالی به شبه نظامیان سنی ندارد. هم اکنون شماری از کارکنان آمریکایی در عراق هستند که قادر به بازسازی نیروهای مشترک اصلی سابق نیستند. همچنین آمریکا مایل است از گرایش های عشایر قبل از ارایه هرگونه کمک های تسلیحاتی و مالی، حتی از جانب دیگر کشورها، مطمئن شود، تا این کمک ها به “داعش” یا دیگر کروه های افراطی داده نشود.

مسوولان آمریکایی بر این باور هستند که هم اکنون شمار فراوانی از جنگجویان عشایر سنی در کنار “داعش” می جنگند، از جمله شورای “بیداری” سابق و حدود هزار تن از بعثی ها و دیگر طرفداران صدام حسین. اما شمار فراوانی از رزمندگان سنی هنوز به نیروهای “داعش” نپیوسته اند، ولی اگر شبه نظامیان شیعی مورد حمایت ایران نقش محوری در جنگ پیدا کنند، این رزمندگان سنی نیز به “داعش” خواهند پیوست.