حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان به مناسبت سالگرد عقب نشینی نیروهای اسراییلی از لبنان سخنرانی کرد – عکس از آسوشیتد پرس

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان به مناسبت سالگرد عقب نشینی نیروهای اسراییلی از لبنان سخنرانی کرد – عکس از آسوشیتد پرس

بیروت، الشرق الاوسط – مخالفان سوری به اتهامات حسن نصرالله رهبر حزب الله که مدعی شده بود آنان مشغول همکاری با نیروهای اسراییلی هستند پاسخ دادند. آنان ضمن رد این ادعا، آن را «کاملا نادرست» خواندند.

حسن نصرالله روز یکشنبه، ۲۵ مه، طی یک سخنرانی به مناسبت عقب نشینی نیروهای اسراییلی از لبنان در سال ۲۰۰۰ گفت معترضان سوری «روابط سیاسی و جلسه هایی با طرف اسراییلی داشتند و در مرزهای جولان با هم همکاری کرده و کمک های لوجیستیک دریافت کردند.»

هشام مروه، از اعضای ارشد ائتلاف ملی سوریه، به الشرق الاوسط گفت: «آن چه نصرالله گفته است “کاملا نادرست” است. آن چه که اتفاق افتاد تنها انتقال چند پرونده انسان دوستانه بود که برای کمک به خانواده های ساکن منطقه اشغال شده جولان انجام شد.»

قاسم سعد الدین، سخنگوی شورای عالی نظامی وابسته به ارتش آزاد سوریه، نیز اتهامات نصرالله درباره ارتباط معترضان سوری با اسراییل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اسد محافظ امنیت اسراییل است. ما هیچ جلسه سری یا علنی با رهبران اسراییلی نداشتیم و اگر این اتفاق می افتاد، خودمان اعلام عمومی می کردیم.»

سعدالدین ادامه داد: « معترضان سوری به اسراییل به مانند غاصب و اشغالگر سرزمین سوری می نگرد و ما این سرزمین را از طریق مذاکرات با سازمان ملل آزاد خواهیم کرد.»

نصرالله در همین سخنرانی گفت دولت سوریه از مرحله حساس روند مقابله با معترضان گذر کرده و راه را برای پیروزی می پیماید.

وی گفت: «سوریه و محور مقاومت راهی به جلو پیش گرفتند. سوریه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد که آنان می خواهند با آتش و سرب راه انتخابات را ببندند.»

مروه این ادعای نصرالله درباره انتخابات آتی را رد کرد و گفت: «این ادعا غیرقابل باور است. ما از پیش میزان مشارکت مردمی در این انتخابات را می دانیم و در نتیجه نتایج آن انتخابات را هم می دانیم. پس از ۵۰ سال، ما دیگر به این هجو انتخابات عادت کردیم. آنان هیچ گاه خواسته مردم سوریه را در نظر نگرفتند، چطور می توان انتظار داشت امروز، که ۱۰ میلیون سوری از خانه رانده شدند، به این خواسته ها تن در بدهند؟»

مروه در ادامه سخنان نصرالله را نقد کرد و آن را «یک سخنرانی نادرست در حد سخنرانی یک فرمانده نظامی برای ایجاد انگیزه میان سربازانش» خواند و گفت: «با وجود آن که ارزیابی های واقعی نشانی از پیروزی اسد ندارد، نصرالله از ابتدا به این نتیجه رسید که باید اعلان پیروزی کند، پیروزی ای که اتفاق نیفتاده است، تا انگیزه مبارزان را بالا ببرد.»

در سال ۲۰۱۲ نصرالله اعلام کرد که حزب الله همراه با نیروهای دولتی در سوریه در حال مبارزه با معترضان سوریه است.