محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران

ناظران و کارشناسان امور ایران منتظر بودند که دولت ایران از پیشرفت‌های اتمی خود خبر دهد و به عبارت دیگر کسانی که اخبار ایران را دنبال می‌کردند از این خبر شگفت‌زده نشدند. می‌توان تنها چیز جدیدی که می‌توان در این خبر یافت ژست سیاسی جدید محمود احمدی‌نژاد است.

رییس جمهور ایران در سخنرانی خود اعلام کرد که دانشمندان و مهندسان ایرانی موفق شدند سوخت گیری راکتور تحقیقاتی تهران را تکمیل کنند. روزهای پایانی بهمن ماه سال جاری بود که اورانیوم با غنای ۲۰ درصد وارد رآکتور تحقیقاتی تهران شد تا این فن‌آوری بیش از پیش ملی شدن پیش رود.

این مرحله از پیشرفت هسته‌ای ایران تاثیر بسیار اندکی در نزدیک کردن آن به برنامه سلاح هسته‌ای دارد. این راکتور که در دهه ۱۹۶۰ توسط آمریکا پایه‌ریزی شد برای اهداف پزشکی و تحقیقاتی برای تولید ایزوتوپ برای تابش به سلول‌های سرطانی برای درمان این بیماری تاسیس شده است. اورانیوم نکته مهم دیگری است که در این راکتور حائز اهمیت است. دلیل اصلی آن است که اورانیوم غنی شده در این پروسه به هیچ عنوان برای اهداف دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

ایران سه هزار سانترفیوژ جدید در نظنر به راه انداخته و ادعا می‌کند که این آمار سه برابر میزان لازم است. این چند برابری سانترفیوژها روند غنی‌سازی اورانیوم را ساده‌تر می‌کند. البته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم راکتور و هم سانترفیوژها را نظارت می‌کنند و همین سطح از پیشرفت را نیروگاه قم شاهد بودند.

احمدی‌نژاد طی مراسمی در تهران اعلام کرد که ایران از تحقیقات هسته‌ای دست نخواهد کشید و «دولت‌های سلطه‌گر» را برای انحصاری کردن فن‌آوری هسته‌ای مورد انتقاد شدید قرار داد.

در همین حال، بارونس کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که از مذاکره کننده هسته‌ای ایرانی نامه‌ای دریافت کرده که نشان از تمایل دولت ایران به بازگشت دوباره به مذاکرات دارد.

پس از آن که ترکیه و برزیل وارد مذاکرات هسته‌ای ایران شدند، مذاکرات دو سال پیش به نقطه عطفی رسیده بود. اما این نقطه عطف هم با خروج طرف آمریکایی از مذاکرات و مخالفت طرف ایرانی با شرایط تامین سوخت راکتورهایش بی‌نتیجه ماند. این ژست ایران بیشتر به مثابه پیامی می‌ماند که ایران به غرب می‌دهد. پیامی که در عین حال نشان دهنده تمایل ایران به بازگشت به میز مذاکرات است، نشان از آن هم دارد که ایران به حقوقی که ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، به آن داده آگاه است به همین دلیل از حق خود برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای کوتاه نخواهد ماند. ایران از این حق را حتی تحت فشار تحریم‌های شدید اقتصادی نخواهد گذشت.