محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران گفت: “دولت آمریکا باید در نظر داشته باشد که راه برخورد با ایران و مردم ایران که توانسته اند استقلال خود را با این قیمت حفظ کنند، تکریم است.”

محمد جواد ظریف روز پنج شنبه در جریان برنامه تلویزیونی گفت: “این گرایش در داخل دولت آمریکا هم وجود دارد که از یک سو فشار بیاورند و از سوی دیگر بخواهند مذاکره کنند. این سیاست هم به جایی نمی رسد.”

وزیر امور خارجه ایران گفت: “اگر آمریکا به دنبال بازی با حاصل جمع صفر در صحنه بین‌المللی باشد، هم خودش می‌بازد و هم طرف مقابل.”

به گزارش ایسنا، ظریف با بیان اینکه “باید این واقعیت را درک کنیم و دیگران را هم وادار به درک آن کنیم که سیاست خارجی عرصه بازی با حاصل جمع مثبت است و بازی برد – برد است”، گفت باید دیگران را به درک این واقعیت وادار کنیم که تنها از مسیر بازی با حاصل جمع مثبت است که می‌تواند نفع همه فراهم شود و این نیاز جدی است.”

وی افزود: “هنوز طرف مقابل به این فهم نرسیده است که در دنیای امروز نمی‌شود با هزینه دیگران پیشرفت کنید. نمی‌شود با هزینه دیگران امنیت داشته باشد و برای مردمتان امنیت ایجاد کنید. اگر می‌شد، ۱۱ سپتامبر اتفاق نمی‌افتاد و اگر می‌شد آمریکایی‌ها باید احساس می‎کردند که کاملا در امنیت هستند. این نشان می‌دهد که مبنای تفکری درست نیست. ما در روابط بین الملل به آن می گوییم بازی با حاصل جمع صفر؛ به این معنا که اگر یک طرف برد، طرف مقابل باید ببازد. بازی با حاصل جمع صفر امروز دیگر در دنیا معنا نمی‌دهد. اگر آمریکا به دنبال بازی با حاصل جمع صفر در صحنه بین المللی باشد هم خودش می بازد و هم طرف مقابل.”

وزیر امور خارجه ایران که در برنامه “امروز، دیروز، فردا” در تلویزیون ایران با موضوع سیاست‌های خارجی دولت یازدهم سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: “تجربه های متعدد نشان داده است که آمریکا نتوانسته با این بازی با نگاه برد – باخت برای خود هم امنیت ایجاد کند. ما نه تنها نیاز داریم این موضوع را خودمان درک کنیم بلکه دیگران را باید وادار به درک این واقعیت کنیم که تنها در مسیر بازی با حاصل جمع مثبت است که نفع همه می‌تواند فراهم شود و این نیاز جدی است.”

ظریف همچنین یادآور شد: “پس از فروپاشی شوروی آمریکایی ها تصور کردند نظم تک قطبی به ریاست و رهبری آمریکایی ها ایجاد شده است، تحولات بعدی نشان داد که این تصور باطلی بوده است و فقط نشان داد که وقت خود و دنیا را تلف کردند برای اینکه خیال کردند چنین نظم تک قطبی ایجاد شده است. این که بفهمید این تحول به چه معناست و در شرایط کنونی دنیا به چه سمتی می رود و چگونه می شود در سطح بین المللی منافع کشور را به پیش برد، فهم این موضوع هم برای ما و هم برای طرف مقابل مهم است.”

وی درباره حقوق هسته ای ایران نیز گفت: “مردم ایران از حقوقشان نخواهند گذشت و هیچ دولتی هم نمی تواند از حقوق مردم بگذرد، اما می خواهیم به دنیا نشان دهیم که هیچ تهدیدی از جانب ایران وجود ندارد. ما اصولا سلاح هسته‌یی را در جهت امنیت کشور نمی‌دانیم. وجود آنها را تهدید امنیت می‌دانیم.”

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به فتوای رهبر این کشور درباره حرام بودن سلاح هسته ای و کشتارجمعی ادامه داد: “سلاح هسته ای جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد و مایه تهدید است به جای فرصت. ”

ظریف درباره رفع تحریم ها علیه ایران نیز گفت: “باید زمینه‌چینی‌ها مرحله به مرحله انجام شود و در کنار آن با مذاکرات هوشمندانه در برنامه‌ریزی میان مدت و دراز مدت زمینه تحریم ها را از بین برد.”

ظریف در برابر این پرسش که “آیا وزارت خارجه نقش فعال‌تری در مذاکرات هسته‌یی خواهد داشت؟” گفت: “این تصمیمی است که باید آقای رییس جمهور و مقامات عالی نظام آن را بگیرند. هر تصمیمی که در این باره گرفته شود، ما در حد خود در خدمت آن خواهیم بود. از هر امکانی که داشته باشم برای خدمت کردن استفاده می کنم. بالاخره ظرف یکی دو هفته آینده پس از اینکه دبیر شورای امنیت ملی مشخص شود این موضوع نیز مشخص خواهد شد.”

روزنامه «واشنگتن پست» امروز در واکنش به این مصاحبه نوشت: “وزیر خارجه جدید ایران گفته تحریم های غرب نمی تواند ایران را وادار به تغییر سیاست خود در زمینه برنامه هسته ای کند؛ هرچند، دولت رئیس جمهور جدید این کشور در حال اتخاد رویکرد جدیدی نسبت به غرب است.”

گفته می شود مهم‌ترین و گویا ترین فعالیت محمد جواد ظریف که او را به حسن روحانی نزدیک می‌کند نقشی است که در مذاکرات هسته‌ای سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ ایفا کرد، مذاکراتی که طی آن ایران موضع آشتی جویانه تری را در چارچوب غنی سازی هسته ای اتخاذ کرد.

به نوشته وبسایت دیپلماسی ایرانی، محمد صادق خرازی دیگر سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و مشاور محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران درباره ظریف گفته است: وی “نگاهی واقع بینانه به مسائل بین المللی دارد و قادر به یافتن راه حل است.”

خرازی گفته است ظریف بهترین فرد برای عادی سازی روابط تهران و واشنگتن است.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل گفته است: “اگر ما نشانه های مثبتی از سوی آمریکا مشاهده کنیم و عادی سازی روابط جز سیاست های ما قرار بگیرد، ظریف بهترین فرد برای ارزیابی اوضاع و عمل به آن بدون هیچ گونه سوء تفاهم است.”