شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولی عهد سعودی روز گذشته اولین رآکتور پژوهش هسته‌ای در این کشور را افتتاح کرد، همچنین مرکز توسعه پیکرهای هواپیما در بین این هفت پروژه مهم و استراتژیک به چشم می‌خورد.
به گزارش الشرق الاوسط، مراسم افتتاح این پروژه‌ها در طی سفر ولی عهد به شهرک پادشاهی عبدالعزیز برای علوم و فنون با حضور جمعی از مسئولان بلندپایه صورت گرفت.
شاهزاده محمد بن سلمان همچنین مرکز آزمایشگاهی تشخیص ژن وراثتی، تصفیه‌خانه شیرین‌کن آب دریا با انرژی خورشیدی و دو خط تولید صفحه‌های خورشیدی را افتتاح کرد.
همچنین ولی‌عهد، پروژه درگاه شتاب‌دهنده «بادر» در استان‌های دمام، القصیم، مدینه منوره و ابها، را راه اندازی کرد، این پروژه در حال حاضر بستر شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات داخلی و پردیس‌های فن‌آوری وابسته سازمان ملل متحد در کشورهای عربی در منطقه را بر عهده دارد.
سپس شاهزاده بن سلمان از مرکز ملی علوم هواپیمای و پیشرفت‌های آن بازدید کرد و در ادامه از مرکز خلاقیت و نوآوری دیدن کرد.
وی در این مرکز از آخرین دستاوردهای نوین الکترونیکی و فن‌آوری به روز نرم‌افزاری و کامپیوتری مانند امنیت داده‌ها، اینترنت اشیا، ذخیره‌سازی ابری، شبیه‌سازی، اتوماتیزه کردن، روباتیک مطلع شد.
وی همچنین از روند ساخت دو ماهواره «سعودی‌ستA 5» و «سعودی‌ستB 5» که به عنوان نوین‌ترین و دقیق‌ترین نسل دوم ماهواره‌های حسگر این کشور به‌شمار می‌رود، بازدید کرد.
همچنین در جریان فرکانس ملی مخابراتی تاکتیکی سازمان‌یافته، هاب ملی و تقسیم‌کننده شبکه اینترنت با سرعت بالا برای بخش‌های دانشگاهی، صنعتی و بهداشتی، پروژه‌ها و مواد پیشرفته، کارخانه تولید فیبر نوری و مواد نانو آلومینیومMOF – 30»» قادر به جذب آب از هوا در درجه رطوبت کم و پروژه‌های بیوتکنولوژی و پروژه‌های انرژی و آب قرار گرفت.
از سوی دیگر خالد الفالح وزیر انرژی سعودی، ضمن قدردانی از ولی‌عهد برای حمایت و اهمیت دادن مستمر تأکید کرد که این بازدید به مثابه یک پشتیبانی قوی و انگیزه ای برای این پردیس و کارکنان آن است تا بتوانند با ایستادگی هرچه بیشتر در کار سخت و حرفه‌ای با توجه به بالاترین استانداردها و زمان‌بندی دقیق برای این پروژه‌ها، به اهداف «چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰» دست یابند.