زن عراقی به همراه فرزندانش در هلیکوپتر نظامی نسبت به آزادی شهر آمرلی ابراز احساسات می کند – رویترز

زن عراقی به همراه فرزندانش در هلیکوپتر نظامی نسبت به آزادی شهر آمرلی ابراز احساسات می کند – رویترز

محاصره ترکمن‌های ساکن شهر آمرلی در شمال بغداد، واقع در شمال شرق عراق، که از حدود دو ماه پیش در دست شبه‌نظامیان دولت اسلامی (داعش) بود، روز یکشنبه ۹ شهریور شکسته شده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال قسیم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که عملیات علیه شبه نظامیان خلافت اسلامی (داعش) از بامداد یکشنبه آغاز شد و نیروهای نظامی عراق اواسط روز یکشنبه موفق شدند وارد شهر آمرلی شوند.

به گفته وی این عملیات از پشتیبانی نیروهای آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی و استرالیایی نیز بهره برده است.

تاکنون از آمار تلفات نیرو‌های عراقی منتشر نشده است اما الموسوی وجود تلفات را تایید کرد. نیروهای عراقی اعلام کردند که عملیات پاکسازی روستاهای اطراف این شهر از شبه نظامیان افراطی هنوز به پایان نرسیده است.

سخنگوی ارتش عراق از شکستن محاصره آمرلی به عنوان «دستاوردی بزرگ و پیروزی مهم» برای همه از پیشمرگه‌های کرد تا شبه نظامیان شیعه و نیروهای عراقی یاد کرد.

هم‌زمان نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرده است که دولت این کشور با درخواست آمریکا برای ارسال کمک تسلیحاتی به نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق موافقت کرده است.

اکثریت جمعیت منطقه آمرلی که در محاصره کامل نیروهای مسلح “داعش” بودند، را ترکمن ها تشکیل می دهند. تلاش های نیروهای وابسته به “داعش” برای تصرف صد در صدی این منطقه طولانی و فرسایشی بود ولی آنها همچنان با مقاومت سرسختانه ای از سوی جمعیت ۱۵ هزار نفری آمرلی روبرو بودند.

شهروندان آمرلی ضمن اشاره به انتشار بیماری های گوناگون بین کودکان و زنان به دلیل کمبود جدی مواد غذایی و دارو در این دو ماه محاصره، به دولت عراق به علت اقدام دیر به رفع حصر این منطقه انتقاد وارد کردند.

مدیر ناحیه آمرلی عادل شکور هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با “الشرق الاوسط” از “وخامت اوضاع انسانی در آمرلی” خبر داده بود. وی گفته بود «بیش از دو ماه است که بیش از ۱۵ هزار نفر محاصره شده اند. با کمبود شدید ملزومات و دارو و شیر خشک و بمباران از سوی نیروهای مسلح “داعش” روبرو هستیم. شاهد مرگ روزانه کودکان و زنان به دلیل گرسنگی و تشنگی هستیم. هلیکوپترهای عراقی مواد غذایی پرتاب می کنند ولی این مقدار کفاف محاصره شدگان را نمی دهد.»

شکور گفته بود: «نیروهای ارتش عراق در ۲۰ کیلومتری منطقه مستقر شده اند ولی تاکنون اقدامی برای رفع حصر آن نکرده اند.» وی حکومت عراق را به پشتیبانی از نیروهای هوایی پیشمرگه و ارتش عراق به منظور باز کردن راه به سوی آمرلی و امداد رسانی به ساکنان فرا خواند. شکور تاکید کرده بود: «ما در آمرلی مقاومت جانانه ای در دفاع از شهرمان می کنیم و زنان و کودکان را با بالگردهای امدادرسانی فراری می دهیم. در روزهای گذشته ده ها زن و کودک به بغداد و استان های جنوبی منتقل شده اند.»

از سوی دیگر، هیمان رمزی فعال ترکمن هفته پیش در گفتگو با “الشرق الاوسط” گفته بود: «هیچ کدام از نمایندگان ترکمن چه در پارلمان اقلیم کردستان و چه در مجلس عراق از فاجعه انسانی در آمرلی که بیش از دوماه است که ادامه دارد سخن نگفته است.»

وی در ادامه تاکید کرده بود: «نیروهای مسلح “داعش” این منطقه را محاصره کرده اند. بمباران مستمر آمرلی توسط (داعش) به زخمی شدن ۵۰ کودک انجامیده است. ترکمن ها و اهالی منطقه با تشکیل تیپ نظامی به دفاع از منطقه محاصره شده می پردازند. (داعش) در صورت ورود به شهر اقدام به نسل کشی شهروندان ترکمن شیعه خواهد کرد.»