واشنگتن و مسکو به دنبال مشخص کردن اهداف مشترک

یک شهروند سوری در حال انتقال باقیمانده وسایل خود پس از بمباران حلب توسط جنگنده های روسیه – عکس از گتی ایمجز

یک شهروند سوری در حال انتقال باقیمانده وسایل خود پس از بمباران حلب توسط جنگنده های روسیه – عکس از گتی ایمجز

رژیم سوریه به جنگ نظامی بر مناطق شرقی حلب اکتفا نکرد بلکه روز گذشته با ترویج اطلاعاتی درباره «تسلیم شدن ده ها مبارز به ارتش سوریه، و خروج غیر نظامیان از طریق گذرگاه های امن که اپوزیسون آن ها را گذرگاه های مرگ توصیف می کنند به جنگ روحی و رسانه ای روی آورد.

اما اپوزیسیون و حتی برخی غیرنظامیان محاصره شده ادعاهای نظام را رد کردند؛ به طوری که یک منبع نظامی در ارتش آزاد سوریه فاش کرد مبارزان در تمامی مناطق شرقی حلب در وضعیت خوبی هستند. وی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد: «مبارزان اپوزیسیون روز گذشته با یک ضد حمله توانستند کنترل ساختمان های مسکن جوانان در اطراف محله بنی زید را به دست بگیرند».

از سوی دیگر کانال حقوق بشر سوریه به غیر نظامیان در محله های شرقی حلب نسبت به گرفتار شدن در دام فریب نظام و روس ها هشدار داد، و در گزارش خود گفت: «نیروهای روسی و سوری هیچ اهمیتی به زندگی شهروندان سوری نمی دهند، بلکه جنگنده ها و سلاح های آن ها روزانه در محله ها بدون مراعات حضور شهروندان به کار خود ادامه می  دهند».

در همین راستا، ابو محمد،( ۵۰ ساله) یکی از ساکنان حلب که چهار فرزند دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «وضعیت انسانی بدتر می شود، و به سختی می توانیم غذا به دست بیاوریم».

در زمینه دیپلماتیک، نگاه ناظران به دنبال سرنوشت توافق اولیه ای است که دو هفته پیش جان کری وزیر خارجه آمریکا با همتای روسی خود سرگئی لاوروف در مسکو به آن دست یافتند و تحولات حلب آن را تهدید می کند. بر اساس اطلاعاتی که «الشرق الأوسط» به دست آورد، دو طرف به دنبال مشخص کردن اهداف مشترک و توافق بر اهدافی هستند که جنگنده های آن ها می توانند مواضع «داعش» و «النصره» را هدف قرار دهند. این در حالی است که اعلام دو روز پیش ابو محمد الجولانی رهبر جبهه النصره مبنی بر جدایی از «القاعده» شرایط را پیچیده تر کرد.