بورس تهران - عکس از جام جم

بورس تهران – عکس از جام جم

مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران بالاخره در سال جاری میلادی رو به ثبات پیش خواهد رفت.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش تازه خود تثبیت شرایط اقتصادی ایران را فرصتی مهم برای این کشور دانسته و پیشنهاد کرده است این کشور با اصلاح نهادهای دولتی، میزان بهره وری از بازارهای مالی و بازار کار را افزایش دهد.

این نهاد غیرانتفاعی مستقر در سوییس، هرسال کشورهای جهان را از نظر شاخص رقابت‌پذیری طبقه‌بندی می‌کند.

شاخص رقابت پذیری جهانی بر تصویر هر کشور در سطح جهان و نهادهای مالی بین المللی تاثیر دارد.

بر اساس گزارش تازه این نهاد، موقعیت ایران نسبت به گزارش سال قبل شاخص رقابت پذیری جهانی یک پله تنزل یافته است، در همین حال ایران در برخی زمینه ها پیشرفت هایی نشان داده است به طوری که ایران اکنون در میان ۲۰ اقتصاد بزرگ نوظهور قرار می دهد.

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش ایران را از میان ۱۴۴ کشور جهان در رده ۸۳ از نظر شاخص رقابت پذیری جهانی قرار داده است.

کشورهای مالزی، عربستان سعودی، چین، ترکیه، روسیه و برزیل نیز در فهرست ۲۰ اقتصاد مهم نوظهور جهان جای دارند.

صندوق بین المللی پول نیز فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که اقتصاد ایران رو به ثبات است و تاکید کرد که اقتصاد ایران در سال جاری میلادی با جهش ۱٫۵ درصدی روبرو خواهد بود.

صندوق بین المللی پول گفته بود که اقتصاد ایران رو به ثبات است و در صورت رسیدن این کشور و ۱+۵ به توافق جامع، ممکن است اقتصاد این کشور رشد مستحکم تری داشته باشد.

صندوق بین المللی پول از افت اقتصادی ۱٫۷ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۱۳ خبر داد اما ادامه داد که اقتصاد ایران در سال جاری میلادی با جهش ۱٫۵ درصدی روبرو خواهد بود.

مسعود احمد مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول اعلام کرد که مشکلات اقتصادی ایران در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای با ۱+۵ ، روند نزولی پیدا خواهد کرد.

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول ادامه داد ایران از اصلاحات بازار ارز و آرام شدن تورم چشمگیر که روزی رو به افزایش بود، بهره می برد اما به اصلاحات ساختاری بیشتر و مستحکم کردن سیاست پولی خود نیاز دارد.

نشریه وال استریت جورنال نیز بهمن ماه پارسال در گزارشی نوشته بود که اقتصاد ایران که هنوز هم به دلیل تحریم ها فلج شده، با روی کار آمدن رییس جمهور جدید و چشم انداز توافق هسته ای با غرب که بهای ارز را تثبیت کرده و اعتماد را افزایش داده، حرکت به سوی پیشرفت را آغاز کرده است.