مجلس ایران - عکس از ایرنا

مجلس ایران – عکس از ایرنا

در پی سخنان رهبر ایران مبنی بر ضرورت تجهیز گروه های فلسطینی در مقابل اسراییل، اکنون بعضی نمایندگان مجلس درصدد ارائه طرح هایی برای کمک مستقیم به غزه هستند.

برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران با تاکید بر لزوم تسلیح گروه های فلسطینی گفته اند که در سکوت سازمان های بین المللی، باید شرایطی ایجاد شود که فلسطینی ها امکان مقاومت در مقابل حملات اسراییل را داشته باشند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر رهبر ایران روز سه شنبه در خطبه‌های نماز عید فطر در تهران، باز هم از تمامی‌ کشورها به ویژه کشور‌های اسلامی خواست به تجهیز گروه‌های فلسطینی کمک کنند.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز چهارشنبه در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: «مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه‌اش پس از تعطیلات یک طرح دوفوریتی را برای کمک مستقیم به مردم مظلوم غزه ارائه می‌دهد.»

وی گفت: «اینکه مقام معظم رهبری مسئله کمک به ملت مظلوم فلسطین و تجهیز و تسلیح کرانه باختری را مطرح می‌کنند، به خاطر این است که از حجم فشار به ملت مظلوم فلسطین کاسته شود و شرایط دفاع در برابر حملات سبعانه صهیونیست‌ها برای این ملت مظلوم فراهم شود.»

در مدت بیش از سه هفته که از آغاز حملات اسراییل به غزه می گذرد، بیش از ۱۱۰۰ فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی بوده اند کشته شده اند.

برغم تلاش های بین المللی برای پایان این جنگ خونین، هر یک از طرفین شرایطی برای پذیرش آتش بس مطرح کرده اند که تاکنون محقق نشده است.

از سوی دیگر در روزهای گذشته و در پی تشدید درگیری ها در نوار غزه، اخباری مبنی بر حمایت تسلیحاتی ایران از گروه های فلسطینی منتشر می شود که البته دولت ایران رسما تاکنون به آن واکنشی نشان نداده است.

در این میان، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در پیامی نادر و در نخستین واکنش به تحولات غزه، ضمن هشدار به اسراییل و متحدانش، بر تداوم حمایت ایران از مقاومت در فلسطین تاکید کرد و گفت خلع سلاح مقاومت در فلسطین خواب پریشانی است که تعبیر نمی‌شود.

سردار سلیمانی در این پیام اعلام کرده است: «همه جهان باید بداند که خلع سلاح مقاومت یک تصور باطل، یک توهم دست‌نیافتنی و یک خواب آشفته است که هرگز جامه تحقق نخواهد پوشید.»

محمدصالح جوکار دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم در واکنش به تلاش های آمریکا برای خلع سلاح غزه گفته است که تحویل نوار غزه به محمودعباس و خلع سلاح مقاومت توهمی است که اسراییل و استکبار جهانی دچار آن شده‌اند و چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه با بیان این که آتش‌بس فرصت جدیدی برای آغاز مذاکرات میان حماس و اسراییل است، گفت: هر گونه آتش‌بسی باید به خلع سلاح حماس بیانجامد.

جان کری، در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: هر گونه راهکاری که هدف آن حل جدی بحران غزه باشد، باید به خلع سلاح حماس منجر شود.