نمایندگان مجلس ایران تاکید کردند «مذاکره کنندگان باید از طرح مباحثی در خصوص موضوعات دفاعی همچون توان موشکی در مذاکرات هسته ای جلوگیری نموده و حق ورود یا گفتگو در این زمینه ها را نخواهند داشت.»

در متن بیانیه ای که تا ظهر روز یکشنبه به امضای بیش از ۲۲۰ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس ایران رسیده، آمده است که «هیئت مذاکره کننده در هر مرحله از مذاکرات باید در این راستا حرکت نماید و به هیچ عنوان نباید کوچکترین عقب نشینی از حقوق هسته ای ملت ایران کرده و یا ممانعت و محدودیتی در زمینه اعمال و اجرای فعالیت های چرخه سوخت هسته ای که معاهده ان پی تی اجازه داده است را بپذیرد.»

بر اساس این بیانیه، هر گونه توافق با ۱+۵ نباید بر خلاف این معاهده، هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی برای فعالیت های مربوط به تحقیق به ویژه توسعه راکتور آب سنگین و غنی سازی به عمل آورد که از نظر نمایندگان ملت پذیرفته نخواهد بود و نمایندگان برای دفاع از حقوق مسلم هسته ای تخلف کنندگان را به مردم معرفی خواهند نمود و اجازه نخواهند داد حقوق ملت مورد تضییع و تهدید قرار گیرد.

چندی پیش، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید از مطرح شدن برنامه موشک های بالستیک ایران در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خبر داده بود.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در آستانه دور اخیر مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی گفت، ایران بر اساس طرح اقدام مشترک مورد توافق در ژنو باید درباره مساله موشک های بالستیک نیز پاسخ گفته و آن را حل و فصل کند.

در مقابل مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، تاکید کرده است که این اظهار نظرها در آستانه آغاز دور جدید گفت وگوهای ایران و پنج به علاوه یک القای موضوعات غیر مرتبط است.

ایران برنامه موشکی خود را بخشی از تدابیر دفاعی‌ خود می داند و معتقد است این مسئله در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌گنجد. به نوشته وال استریت جورنال، یک مقام دولتی ارشد آمریکا که در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت دارد گفته است: “تمامی مسائل به عنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار دارند از جمله مسئله برنامه موشکی بالستیک ایران.”

در این میان و در شرایطی که کنگره آمریکا به کاخ سفید فشار می آورد تا از مذاکرات بین‌المللی هسته ای با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی این کشور بهره برداری کند، وزارت دفاع ایران اواسط اسفند ماه ۹۲ از تحویل چندین موشک بالستیک به نیروهای مسلح این کشور خبر داده است.

گری سیک کارشناس روابط ایران و آمریکا و از اعضای سابق شورای امنیت ملی دولت آمریکا در گفتگو با الشرق الاوسط درباره طرح احتمالی موضوع موشکی در گفتگوهای هسته ای بین ایران و غرب گفت: «موشک های بالستیک و به ویژه موشک های دوربرد بالستیک بدون کلاهک هسته‌ای بی مصرف هستند. در واقع، این موشک ها کار خاصی‌ انجام نمی‌دهند مگر اینکه به سلاح اتمی مجهز شوند. بنابراین در صورتی‌ که ایران این موشک ها را بسازد اما کلاهک هسته‌ای برای نصب بر روی آن نداشته باشد، در واقع کاری از پیش نمی برد.»

وی تصریح کرد: «موشک های بالستیک کوتاهبرد در صورتی که به تعداد زیاد و با سلاح‌های متعارف به کار گرفته شوند موثر خواهند بود، اما این در مورد موشک های با برد زیاد صدق نمی کند. اگر ما بتوانیم مسیر ایران را در دستیابی به سلاح اتمی‌ متوقف کنیم، بعید است این کشور برنامه موشک های دوربرد خود را ادامه دهد، زیرا کلاهکی برای نصب بر روی آن در کار نخواهد بود، مگر اینکه ایران نیز بخواهد آن را از جای دیگری تهیه کند.»