مجلس ایران روز سه شنبه جلسه غیرعلنی تشکیل داد - عکس از ایسنا

مجلس ایران روز سه شنبه جلسه غیرعلنی تشکیل داد – عکس از ایسنا

در واکنش به سخنرانی نسبتا تند حسن روحانی رییس جمهور ایران در روز یکشنبه که طی آن وی به شدت به منتقدان مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ جهان حمله کرده بود، مجلس ایران روز سه شنبه جلسه ای غیرعلنی تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری ها، جلسه علنی مجلس ایران برای بررسی اظهارات روز گذشته رییس جمهور این کشور به دستور علی لاریجانی رییس مجلس ایران به جلسه غیرعلنی تبدیل شد.

رییس جمهور ایران، صبح روز دوشنبه در گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از این کشور گفت : «عده ای به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی هستند.»

آقای روحانی گفت : «مردم به ما گفتند از افراط گریزان هستیم و به اعتدال پناه آوردیم، مردم به ما گفتند تقابل را نمی پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم. مردم به ما گفتند اختلافات بی جهت و بی پایه و واهی داخلی را نمی پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم.»

رییس جمهور ایران در بخشی جنجالی از سخنانش، با اشاره تند و صریح به انتقادات اعضای جناح های تندرو در این کشور از روند مذاکرات هسته ای که بخشی از آنها نیز در مجلس ایران حضور دارند، گفت: «که هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم برید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟»

جلسه غیرعلنی در واقع با درخواست روح الله حسینیان نماینده مردم تهران برگزار شده است که از صبح روز سه شنبه برای برگزاری این جلسه برای بررسی سخنان آقای روحانی رییس جمهور ایران، در پی جمع آوری امضا بود.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران نیز در جلسه غیر علنی روز سه شنبه در مجلس ایران حاضر شده است.

در همین حال به نظر می رسد، انتقاد و واکنش در قبال سخنان روز دوشنبه رییس جمهور ایران فقط به جناح های تندرو محدود نمی شودو

روزنامه اصلاح طلب ابتکار نیز با انتقاد از ادبیات سخنرانی روز گذشته آقای روحانی، نوشت: دکتر حسن روحانی اگر چه تاکنون پای‌بندی خود را به این روش (اعتدال) نشان داده بود، اما سخنان روز گذشته وی نگارنده را وامی‌دارد تا با مقداری بدبینی بگوید گویی در لحظاتی روح احمدی‌نژاد در وی حلول کرده بود.

این روزنامه در یادداشتی ضمن نقد سخنان دیروز رییس‌جمهور ایران نوشت: روز گذشته رییس جمهور دکتر حسن روحانی با انتقاد از برخی مخالفان دیپلماسی هسته ای کشور، که وی آن‌ها را”مذاکره هراس”ها نامید، گفت:« یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر کسی نداند که گوینده این سخنان یک روحانی متین و منطقی به نام دکتر حسن روحانی است، بدون تردید به اشتباه می‌افتد و فکر می‌کند محمود احمدی نژاد این سخنان را بر زبان آورده است؛ به خصوص که در حافظه اش تصاویری دارد که در آنها رئیس جمهور سابق در حال گفتن جملاتی مانند: «آب را بریز آنجایی که می‌سوزد…»، «آن قدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پاره شود…»، «یقه شان را می‌گیریم و سرشان را به سقف می‌کوبیم…» و ده‌ها جمله دیگر از این دست است.»

این یادداشت می افزاید: «اما واقعیت این است که این‌ها سخنانِ رئیس جمهور حسن روحانی است. از نگاه یک هوادار دولت شاید بتوان توجیه کرد که این سخنان نشان از فشارهای گسترده مخالفانِ پرنفوذِ دولت بر وی و دولت تحت امرش دارد، اما از منظر کسی که می‌کوشد انصاف را رعایت کند و بارها با سخنان این چنینی احمدی نژاد مخالفت کرده، به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ها، طرح استیضاح رضا فرجی‌ دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس با ۵۱ امضاء اعلام وصول شد.