ریاض – جبیر الانصاری

وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر ثبت نام برای حج امسال را متوقف کرد و در نتیجه شهروندان و افراد مقیم قطر نمی توانند ثبت نام اینترنتی کنند.

وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر –تا لحظه تهیه این خبر- توضیحی درباره دلیل منع ثبت نام شهروندان قطری برای حج نداده است. این خبر در شرایطی منتشر شده که عربستان سعودی اعلام کرد از حجاج قطری و همه حجاج جهان اسلام استقبال می کند و اینکه حجاج قطری می توانند از طریق هر شرکت هواپیمایی به جز «شرکت هواپیمایی قطر» به عربستان سعودی سفر کنند.
وزارت حج و عمره عربستان سعودی گفت «دولت عربستان سعودی از حجاج و عمره گزاران بیت الله الحرام همه کشورهای جهان از جمله قطر استقبال می کند.»

این وزارتخانه افزود خدمات و تسهیلات درنظر گرفته شده برای حجاج و عمره گزاران و زائران توسط دولت سعودی بیانگر پیشگامی این کشور در راستای خدمتگزاری به حجاج و عمره گزاران و زائران از همه کشورها است.
سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی تصریح کرد «این سازمان با توجه به رهنمودهای خادم حرمین شریفین و ولی عهد برای خدمتگزاری و توجه به حجاج و عمره گزاران و ایجاد تسهیلات در راستای ادای مناسک به سهولت، تلاش خود را برای تسهیل ادای مناسک عمره برای شهروندان قطری در هر زمان و با هر وسیله ای به جز شرکت هواپیمایی قطر به کار می گیرد. حجاج قطری می توانند از دوحه ولی از فرودگاه های ترانزیتی دیگری از طریق فرودگاه جده یا مدینه وارد کشور شوند.»
‬این سازمان افزود «زائران قطری که ویزای حج دارند می توانند مستقیم از دوحه یا فرودگاه ترانزیت دیگری و با شرکت های هواپیمایی به جز شرکت هواپیمایی قطر پرواز کنند.»
در این راستا، کاربران توئیتر در قطر توئیتی به عربی راه اندازی کردند. آنها در این توئیت از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی خواستند تا دستوری مبنی بر رفع محدودیت ثبت نام اینترنتی حج صادر کند.