۷۱ هنرمند از زاویه دید خود به سوژه «مترسک» پرداختند

قاهره: محمد عجم

مترسک آن عروسکی که میان مزرعه‌ها شکل انسان به خود می‌گیرد شخصیتی جاوید در میراث عربی دارد به طوری که داستان‌ها، شعرها و ضرب‌المثل‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد.
به گزارش الشرق الاوسط، در تالار اپرای مصر این مترسک به قهرمان هنرهای تجسمی نمایشگاهی تبدیل شده‌است که به نام خود اوست و ۷۱ هنرمند از گروه «یک نما» آن را تبدیل به سوژه ۱۵۶ کارهای خود کرده‌اند.
«یک نما» یک گروه هنری است که در سال ۲۰۰۲ بوسیله تعدادی از هنرمندانی پیرو مکاتب هنری مختلف تشکیل شد. هدف از تأسیس آن رفتن به خیابان‌های مصر در روزهای جمعه و به ثبت رساندن پدیده‌های معتبر است.
عبدالعزیز الجندی برگزار کننده نمایشگاه و ناظر گروه «یک نما» در گفتگو با «الشرق الاوسط» دربارهٔ سوژه‌های این گروه توضیح می‌دهد که همه آنها برگرفته از کلمات، تاریخ، آثار نوشتاری و زندگی اصیل مردم مصر است.
وی دربارهٔ مترسک می‌گوید: این بار شخصیت جاودانی در ذهن کشاورز مصری به عنوان سوژه برگرفته شده‌است که همان مترسک است و کودکان با آن دوست می‌شوند و بازی می‌کنند. پیرامون آن داستان‌ها و افسانه‌هایی ساخته می‌شود، پرندگان گاهی از آن می‌ترسند و گاهی به آن می‌خندند. آنها در حالی که روی شانه‌هایش نشسته‌اند شکل و شمایل آن و کسانی که سعی در فریب آنها دارند را به سخره می‌گیرند. هرکدام از هنرمندان این شخصیت را از زاویه دید هنری خود ارائه می‌دهد.
وی افزود: در طول سه ماه اعضای گروه در دل طبیعت و به‌طور مستقیم در حال نقاشی مترسک بودند. آنها به مزارع دو منطقه جزیره الدهب و المنصوریه در قاهره رفتند. ما همچنین به قلعه صلاح الدین رفتیم و سعی کردیم آن را از دل طبیعت استخراج کنیم و این باعث تنوع هنری می‌شود به خصوص که هنرمندان جادوی رنگ‌هایشان را روی آن ریختند و با روش، سیاق و هنر خاص خود احساسات خود را نسبت به آن نشان دادند.
وی توضیح می‌دهد که کارهای نمایشگاه و نوع نگاه آنها به مترسک متفاوت است. هر هنرمند با روش خاص خود به این سوژه می‌پردازد. این یکی از اصول گروه «یک نما» است. به طوری که موضوع هنری خاص انتخاب می‌شود اما دیدگاه‌ها و روش‌های پرداختن به آن از جانب هنرمندان متفاوت است.
به گفته وی رده سنی شرکت کنندگان در نمایشگاه بین ۱۷ تا ۶۰ سال است و این موضوع باعث تنوع دیدگاه، رویکرد و مکاتب فنی همچون اکسپرسیونیسم، کوبیسم و انتزاعی در آن می‌شود.
هدف از برگزاری این نمایشگاه در واقع معرفی این ثروت‌ها و نمادهای محلی به هنرمندان جوان، تأکید بر هویت، وصل کردن جوانان به آن، آوردن آن به دنیای هنر و سپس تقدیم آن به دوستدارن هنر است.
امانی رشوان یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره می‌گوید: سعی کردم شخصیت مترسک را با دیدی متفاوت، غیرمتداول و با استفاده از روش انتزاعی ارائه دهم بنابراین آن را در صحرایی کشیدم که چیزی جز او در آن وجود ندارد. در واقع مترسک در مکانی خشک قرار گرفته‌است تا این احساس را به مخاطب منتقل کند که در این محیط اثری از حیات وجود ندارد.
عمرو قندیل می‌گوید: با چهار تابلو در این نمایشگاه شرکت کردم که متعلق به مکتب سمبولیسم است. سعی کردم ایده ترس از مترسک را در آنها پیاده کنم در واقع ترس کودکی خود را از آن در این تابلوها نشان دادم.
هایدی محمد که دانشجوی هنرهای زیبا است توضیح می‌دهد که با ۵ تابلو در این نمایشگاه شرکت کرده‌است که عبارت است از کاغذ رنگی روی مقوا و رنگ قلم. وی می‌گوید: تجربه من عبارت است از مواد اولیه بسیار ساده بدون هیچ جزئیات خاصی. به طوری که سعی کردم عروسک مترسک را با برداشتی غیرمتداول بکشم. علیرغم ارتباط مترسک با ترساندن پرندگان اما من او را دوست آنها می‌بینم برای همین آنها را نزدیک به هم کشیدم.