حسنی مبارک رییس جمهور مصر و فرزندش جمال در جریان محاکمه در روز 29 نوامبر در قاهره – عکس از خبرگزاری فرانسه

حسنی مبارک رییس جمهور مصر و فرزندش جمال در جریان محاکمه در روز ۲۹ نوامبر در قاهره – عکس از خبرگزاری فرانسه

قاهره، الشرق الاوسط – یک منبع بلندپایه قضایی مصر گفته است حسنی مبارک رییس جمهور سابق این کشور، در پی تصمیم دادگاهی در مصر مبنی بر تبرئه وی از اتهامات مربوط به کشتار معترضان در جریان انقلاب سال ۲۰۱۱، ممکن است به زودی آزاد شود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود دیروز گفت انتظار دارد «تصمیم نهایی مبنی بر دستور آزادی مبارک تا چند ساعت دیگر اتخاذ شود.»

مبارک ۸۶ ساله به همراه وزیر کشور سابق و نیز دستیاران بلندپایه سابق امنیتی اش در دادگاهی برای رسیدگی به اتهام کشتار صدها معترض غیرمسلح در جریان قیام ۱۸ روزه در اوایل سال ۲۰۱۱ که در نهایت به سرنگونی وی منجر شد، حضور یافت.

قاضی رییس این محاکمه تصمیم گرفت این اتهامات را به خاطر جزئیات فنی درباره بی اعتباری پرونده رد کرد و گفت و که دادستان ها حکم قبلی در جریان پرونده ای علیه رییس دستگاه امنیتی مبارک به خاطر قتل معترضان را نادیده گرفته بودند، حکمی که بر اساس آن رییس جمهور سابق مصر نمی تواند بر اساس همان پرونده متهم شود.

مبارک همچنین از اتهامات مربوط به صادرات غیرقانونی گاز به اسرائیل به بهای نامعلوم تبرئه شد.

در همین حال رییس جمهور سابق مصر روز شنبه آزاد نشد زیرا وی سرگرم گذراندن دوره محکومیتش به خاطر بهره برداری نادرست از منابع عمومی است.

اما منبع قضایی یادشده به الشرق الاوسط گفت که مبارک تا کنون به مدت دو سال از آوریل ۲۰۱۱ تا آوریل ۲۰۱۳ بدون اتهام در حبس بوده است.

وی گفت که قاضی پرونده ممکن است این مدت را در نظر بگیرد، مدتی که بر اساس قانون مصر می تواند به خاطر حسن رفتار رییس جمهور سابق در مدت بازداشت و اینکه وی تاکنون سه چهارم مدت محکومیتش را گذرانده به آزادی وی منجر شود.

در همین حال این منبع گفت که علا و جمال، فرزندان مبارک آزاد نخواهند شد چرا که آنها به ۴ سال زندان محکوم شده بودند و نه سه سال.

مبارک ابتدا در سال ۲۰۱۱ در زندانی در قاهره محبوس شد اما بعدا به علت وضعیت سلامتی اش به بیمارستانی نظامی در حومه قاهره منتقل شد و از آن هنگام در آنجا به سر می برد.

حکم روز شنبه به جشن و شادی حامیان رییس جمهور سابق در مقابل بیمارستان نظامی و نیز دانشگده پلیس، محل برگزاری محاکمه منجر شد.

از سوی دیگر افرادی که از تصمیم دادگاه در این زمینه به خشم آمده بودند به اعتراضات در دیگر نقاط شهر پرداختند.

وزارت کشور مصر اعلام کرده است که غروب شنبه و در جریان درگیری های پس از اعلام این حکم بین شماری از مردم و نیروهای امنیتی، دو نفر کشته و دست کم ۹ نفر زخمی شدند و این در حالی بود که صدها تن از معترضان تلاش می کردند به میدان التحریر – کانون نمادین انقلابی که سرنگونی مبارک منجر شد – وارد شوند.